Lexus získal pro novou generaci modelu RX pět hvězd od EURO NCAP

Hodnocení v bezpečnostních testech nezávislé organizace Euro NCAP už dávno nezahrnuje pouze nárazové testy a neřeší pouze ochranu posádky v případě nehody. Čím dál více je kladen důraz na předcházení nehodě a ochraně nejen cestujících, ale i otatních účastníků silničního provozu.

Součástí hodnocení se tak stává i testování bezpečnostních asistentů, použitých k prevenci nehod. Tomuto testu byl podroben i nový Lexus RX. Vůz dosáhl skóre 90 procent za ochranu dospělých cestujících, 87 procent za ochranu dětí, 89 procent za ochranu zranitelných účastníků silničního provozu a 91 procent za účinnost bezpečnostních asistenčních systémů.

Neustále sleduje okolní dopravu i vozovku před vámi, vždy připraven reagovat na případná rizika. Když rozpozná nebezpečí, varuje vás a podle potřeby přizpůsobí rychlost, řízení a brzdění ve snaze zabránit nehodě, nebo alespoň zmírnit její následky.

Díky nejnovější generaci bezpečnostního paketu Lexus Safety System+, který je součástí základní výbavy každého RX, vůz přináší nejširší rozsah a schopnosti bezpečnostních a asistenčních funkcí v historii tohoto modelu.

Přednárazový bezpečnostní systém

Přednárazový bezpečnostní systém (PCS) pro RX nyní kombinuje radar s kamerou k rozšíření rozsahu detekce a rozpoznávání dalších typů rizika. Když například odbočujete na křižovatce, dokáže rozpoznat nebezpečí čelní kolize s protijedoucími auty nebo přecházejícími chodci.

Doba odezvy je nyní kratší a nově byl uveden nouzový asistent řízení (ESA) s aktivní podporou, okamžitě reagující zásahem do řízení a soustavy brzd, aby zajistil stabilitu vozidla a udržel jej v daném jízdním pruhu, když řidič náhle změní směr ve snaze vyhnout se překážce.

PCS dokáže rozpoznat náhlé a neúmyslné sešlápnutí akceleračního pedálu při pomalé jízdě, kdy zabrání potenciálně nebezpečnému rozjetí vozidla. Nad bezpečným předjížděním a manévrováním bdí systém sledování slepého úhlu (BSM) a systém sledování provozu za vozidlem s automatickým brzděním (RCTA).

Systém sledování provozu před vozidlem (FCTA), který je součástí rozšířeného bezpečnostního paketu na přání, upozorňuje na vozidla blížící se z jedné či druhé strany křižovatky v místech se zhoršeným výhledem. Asistent bezpečného vystupování s elektronickým otevíráním dveří využívá funkci sledování slepého úhlu a zabraňuje nechtěnému otevření dveří do dráhy vozidla přijíždějícího zezadu.

Rostoucí únava řidiče při delší jízdě je zcela přirozená, kdy klesá pozornost a prodlužují se reakční doby. Lexus tento problém řeší nabídkou funkcí, které usnadňují řízení a sledují řidičovu pozornost. Systém monitorování řidiče pomocí kamery nad volantem nepřetržitě sleduje stav řidiče a dokáže rozpoznat ztrátu koncentrace vlivem únavy či nevolnosti.

Aktivní ochrana

Světovou premiérou je propojení tohoto systému monitorování se systémy aktivní bezpečnosti vozidla. Pokud řidič na upozornění nereaguje, systém potlačí zrychlování a uvede vozidlo kontrolovaným způsobem až do úplného zastavení a zapne výstražná světla.

Za pomalejší jízdy ve městě vstupuje do hry proaktivní asistent řízení (PDA). Ten využívá přední kameru vozidla k rozpoznávání rizik v podobě zaparkovaných vozidel, cyklistů, resp. chodců chystajících se vstoupit do vozovky nebo kráčejících po jejím okraji.

Dynamický tempomat řízený radarem

Dynamický adaptivní tempomat (DRCC) během dlouhých jízd po dálnici udržuje přednastavený bezpečný odstup od vozidel vpředu a podle potřeby dokáže RX zpomalit až do úplného zastavení. Nově reaguje na hlasové příkazy a automaticky upravuje rychlost jízdy při nájezdu do zatáčky, kdy zajišťuje hladký a stabilní průjezd. Systém kromě toho dokáže upravovat rychlost tak, aby zamezil „podjíždění“ – tedy předjíždění jiných vozidel, kdy se RX pohybuje v pomalejším jízdním pruhu.

Na správné vystředění vozu v daném pruhu dohlíží systém pro udržování vozidla v jízdním pruhu (LKA) a systém varování při opuštění jízdního pruhu (LDA); systém rozpoznávání dopravních značek (RSA) na hlavních trasách zobrazuje v přístrojovém štítu výstražné a příkazové značky včetně propojení se systémem DRCC pro snadnou korekci při změně rychlostního omezení.

Jízdu v noci navíc usnadňuje funkce pro automatické přepínání světel – v závislosti na výbavě buďto adaptivní dálková světla (AHS), nebo automatické ovládání dálkových světel (AHB).

Tyto funkce tvoří ucelený bezpečnostní paket – společně s funkcemi na podporu automatického parkování – ale to ještě není vše, díky softwarovým aktualizacím pomocí vzdáleného přístupu je možné všechny systémy hladce aktualizovat a rozšiřovat bez nutnosti zajíždět s vozem do servisu.

Zdroj: Lexus, Toyota Central Europe – Czech

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

*

code