Model Ioniq od Hyundai končí, značka IONIQ pokračuje
Hyyundai IONIQ je model, který jako jeden z prvních nabízel již od roku 2016 svým uživatelům více variant pohonu, od čistě spalovacích motorů, přes hybridní a plug-in hybridní po čistě elektrické. Název modelu se tak zapsal do vědomí řidičů, že Hyundai vyčlenil pod tímto označení celou novou modelovou řadu eletromobilů.
Našimi testy jednotlivé modely prošly. Jak dopadly, najdete pro čistý hybrid zde a pro plug-in hybrid zde nebo zde.
Výroba původního modelu Hyundai IONIQ v montážním závodě Ulsan v Jižní Koreji Tak skončí v červenci 2022.
Historie inovativního a průkopnického modelu IONIQ
IONIQ, inspirovaný koncepčním vozem i-oniq, po sobě zanechává odkaz inovativního a průkopnického modelu. Studie i-oniq debutovala na Ženevském autosalonu 2012 a posloužila jako vzor pro model IONIQ. Její ladný a skulpturální design se stal inspirací pro pozdější sériově vyráběný model IONIQ.
IONIQ byl ihned po své premiéře v roce 2016 oceňován za svůj design. Díky němu se odlišoval od ostatních automobilů na silnicích, ale také těžil z vynikajících aerodynamických vlastností, čímž navázal na první plody vývoje značky Hyundai v oblasti elektromobility. Plynulé křivky a ladné tvary umožnily modelu IONIQ dosáhnout součinitele aerodynamického odporu vzduchu cx = 0,24. Tehdy nejlepší hodnota součinitele aerodynamického odporu vzduchu ve své třídě přispěla významnou měrou k mimořádné hospodárnosti.
IONIQ byl průkopníkem nejen adaptací designového stylu značky Hyundai, založeného na fluidních, skulpturálních tvarech, ale také v oblasti techniky. Byl to první automobil na světě zkonstruovaný od začátku pro tři varianty elektrifikovaného pohonu. K dispozici byly hybridní, plug-in hybridní a čistě elektrické verze. Vynikající hospodárnost modelu IONIQ připravila půdu pro další pokrok ve vývoji elektrifikovaných modelů napříč produktovou řadou značky Hyundai.
IONIQ byl kromě pokroku v oblastech hospodárnosti a designu oceňován také za své provozní vlastnosti a zážitky z jízdy. Komplexní bezpečnostní výbava zajistila modelu IONIQ po celou dobu výroby pětihvězdičkové hodnocení Euro NCAP, které potvrzovalo nejvyšší úroveň ochrany ve své třídě u všech tří variant pohonu.
Průkopník cesty k autonomní jízdě
Hyundai po úspěšné účasti na zkušebních jízdách v ulicích Las Vegas vystavil v roce 2017 autonomní model IONIQ ve své expozici na mezinárodním autosalonu v Ženevě.
Autonomní IONIQ byl vybaven technologií LiDAR. Její uložení za předním nárazníkem přitom zachovalo elegantní design vozu. Vyspělé systémy pro autonomní jízdu byly záměrně co nejjednodušší díky integraci funkcí používaných již sériově vyráběným modelem včetně předního radarového senzoru chytrého tempomatu SCC (Smart Cruise Control) a kamer asistenta pro jízdu v jízdním pruhu LKA (Lane Keeping Assist).
Vyspělé technologie autonomního modelu IONIQ umožňovaly bezpečné zvládání i těch nejnáročnějších situací včetně velkého výskytu chodců, semaforů, značek „Stop, dej přednost v jízdě“, zúžených úseků a uzavírek silnic.
Dlouhá řada ocenění pro model IONIQ
IONIQ byl průkopníkem, který stanovil ve svém segmentu nová měřítka nejvyšší úrovní bezpečnosti, výhodným poměrem ceny a výkonu a mimořádnou hospodárností. To nemohlo uniknout pozornosti porot nejrůznějších anket a dalších institucí.
IONIQ byl po svém uvedení na trh v roce 2016 oceňován za svůj design. V této oblasti získal prestižní ocenění Red Dot Design Award a dvě ocenění Good Design Award v řadě. Další ocenění následovala v letech 2017 až 2019. V letech 2017 a 2019 tento model dominoval žebříčku ADAC Ecotest a kromě toho získal ocenění Green NCAP Score a Women’s World Car of the Year. To vše potvrzovalo, že je IONIQ výrazným průkopníkem elektrifikované mobility.
IONIQ po ukončení výroby zanechává odkaz oceňovaného modelu, který získal tituly „Vůz roku“ v Norsku, Švédsku a Francii, jakož i nejvyšší ocenění v anketě Ženský světový vůz roku (Women’s World Car of the Year Supreme Award) v letech 2017 a 2018. Uvedenými oceněními modelu IONIQ také začala historie úspěchů a inovací elektrifikovaných vozů Hyundai.
Trochu statistiky na závěr
Ukončení výroby a globálního prodeje modelu IONIQ je dlouho plánovaným rozhodnutím značky Hyundai, která tím reaguje na měnící se poptávku spotřebitelů v automobilovém sektoru. IONIQ stál v čele vývoje elektrifikovaných vozů Hyundai. Od konce roku 2016 do prosince 2021 bylo jen na evropském trhu prodáno 135 692 těchto vozů, na českém trhu svého majitele dodnes našlo 589 vozů. V závislosti na zásobách skladových vozů u jednotlivých prodejců bude prodej první modelové řady IONIQ pokračovat nejméně do poloviny roku 2022.
Zdroj: Hyundai Motor Czech