Nejen auta. Ford učí semafory zelenou vlnu

Dá se říci, že se řidiči už naučili respektovat výstražné signály vozidel záchranného systému. Přesto ale může dojít, zejména v křižovatce, k fatální nehodě. Stačí přehlédnout sanitku nebo hasičský vůz, přijíždějící z boku. Tato vozidla, s ohledem na potřebu přijet včas, jezdí vysokou rychlostí a srážka mívá vážné následky. Problémem bývá i prodírání se mezi auty stojícími na červenou před křižovatkou ve více pruzích, protože každé zdržení po cestě může mít fatální následky.1

Ford nyní testoval online semafory, které by automaticky uměly vytvořit „zelenou vlnu“ pro vozy hasičů, policie a záchranářů.2 Zároveň by mohly snížit riziko dopravních nehod, k nimž nezřídka dochází, když vozy integrovaného záchranného systému projíždějí křižovatkami na červenou.3

„Ať už se bavíme o požárním voze na cestě k požáru nebo o sanice mířící k nehodě, to poslední, co chceme, je, aby se tito řidiči zdržovali stáním na semaforech spolu s jinými vozidly,“ řekl Martin Sommer, inženýr výzkumu systémů automatizovaného řízení ve Ford of Europe.

Kdyby navíc semafory uměly rozesílat informace o svých intervalech blížícím se vozidlům, mohlo by to zlepšit plynulost provozu.

Zkouška proběhla v rámci širšího projektu, který zkoumá přínosy online propojení mezi automobily a dopravní infrastrukturou na všech druzích silnic. Tento výzkum je příkladem snah Fordu využívat konektivitu a inovace k tomu, aby se řidičům usnadnil život.

Jak to funguje

K testování této technologie využil Ford ulici s osmi po sobě jdoucími semafory v německých Cáchách. Dva úseky se třemi navazujícími jdoucími semafory za městem zajistili partneři projektu.

Testovací vůz Ford Kuga Plug-In Hybrid byl vybavený palubními jednotkami (pro komunikaci s infrastrukturou). Hardware umožňoval prozovat ve voze prototypový software. Vůz představoval v různých scénářích sanitku i běžný osobní vůz.

Při testování dal testovací vůz semaforům signál, aby se přepnuly na zelenou. Jakmile křižovatkou projel, semafor se opět vrátil ke standardnímu provozu. V simulacích každodenních provozních situací pak testovací vozidlo dostávalo informace o tom, kdy se na semaforech změní červená na zelenou a naopak. Adaptivní tempomat potom upravil rychlost jízdy tak, aby vůz projel větší část testovacího úseku na zelenou.4

Když na semaforu svítila červená, snížila se rychlost vozu například z 50 km/h na 30 km/h dlouho před křižovatkou. Tak bylo možné načasovat příjezd k semaforu na okamžik, kdy se rozsvítí zelená.

U vozidel, která přijíždějí k semaforu na červenou, by tato technologie mohla pomoci alespoň minimalizovat prudké brzdění a zkrátit dobu stání. Vůz obdržel informaci o světelné signalizaci s dostatečným předstihem před křižovatkou a zpomalil dříve, což pomohlo zvýšit plynulost jízdy.

Komunikaci mezi vozidly a semafory umožňuje technologie C-V2X (Cellular Vehicle-to-Everything). To je jednotná platforma, která propojuje vozidla s dopravní infrastrukturou, ostatními vozidly a dalšími účastníky silničního provozu.

Inženýři Fordu testovali tento systém v rámci projektu „Koridor pro novou mobilitu Cáchy-Düsseldorf“ (ACCorD). Financuje ho německé Spolkové ministerstvo pro digitální technologie a dopravu a podporují jej univerzita RWTH v Cáchách, Vodafone, Straßen.NRW (správa silnic Severního Porýní-Vestfálska) a město Cáchy. Projekt probíhal od ledna 2020 do března letošního roku.

 

1 Odborníci se domnívají, že pokud se zraněným účastníkům dopravních nehod dostane ošetření o pouhé čtyři minuty dříve, míra přežití se může zvýšit až o 40 procent.

2 Tato funkce je vyvíjena pouze pro zkušební účely a v současné době není v prodeji.

3 V roce 2017 se sanitky v Londýně podílely na šesti nehodách denně a 2265 za rok. V roce 2016 to bylo 2297 nehod.

Výzkum ukázal, že v Německu se 39 % nehod sanitek na křižovatkách stalo tehdy, když sanitka projiížděla na červenou.

4 Asistenční systémy jsou podpůrné. Nenahrazují úsudek a pozornost řidiče a nezbavují ho povinnosti ovládat vůz.

 

Zdroj: Ford Czech Republic

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

*

code