Nový model DS4 nabízí zajímavé technické vychytávky
Stojí za to zopakovat, že označení DS se na automobilech značky Citroen objevilo již v roce 1955. Tehdy ho proslavil kultovní model DS19, poskytující svým pasažérům, mezi které patřil francouzský prezident Charles de Gaule, jemuž zachránil život, nebo Fantomas, prchající před komisařem Juvem, pohodlí i bezpečnost.
Samostatná značka DS vznikla v roce 2014 a z tohoto výjimečného odkazu se snaží čerpat. Vozy DS jsou určeny pro řidiče, kteří milují extravaganci a nové technologie. Modelová řada dnes zahrnuje modely DS 3 Crossback, DS 7 Crossback, DS 4 a DS 9. Pořídit si ji mohou zájemci ve 41 zemích.
Exteriér
Nový model DS 4 se zaměřuje na zákazníky, které přitahují dva typy karoserie: aktuálně módní SUV-kupé a tradiční kompaktní hatchbacky. Vůz je široký 183 cm, má velká kola o průměru 72 cm (ráfky až 20 palců, sériově 19 palců od úrovní výbavy Trocadéro a Performance Line), přitom má kompaktní délku 440 cm a výšku pouze 147 cm.
Přední strana získala nový světelný podpis. Světlomety využívají systém DS Matrix LED Vision kombinující matrixová a směrová světla. Doplňují je denní světla tvořená dvěma řadami LED diod na každé straně (systém tvoří celkem 150 LED, z toho 98 LED u denních světel). Vnitřní modul světlometu se používá pro funkci potkávacích světel. Středový rotující modul se může otočit do úhlu 33,5°. Osvětluje okraje vozovky a doprovází proud světla v zatáčkách. Jde rovněž o odkaz na natáčecí světlomety vozu DS z roku 1967. Vnější modul Matrix Beam plní funkci dálkových světel, sám je rozdělen do patnácti samostatných segmentů, jež se rozsvěcují a zhasínají postupně podle podmínek v okolí vozu.
Tyto světlomety se přizpůsobují podmínkám provozu, úhlu natočení volantu, rychlosti a povětrnostním podmínkám. Mají 5 přednastavených režimů: město, krajina, dálnice, nepříznivé počasí a mlha. Umožňují jízdu s trvale rozsvícenými dálkovými světly, aniž by docházelo k oslnění ostatních účastníků silničního provozu. Díky kameře v horní části čelního skla přizpůsobují tyto inteligentní světlomety automaticky své světelné paprsky dopravním podmínkám, mají dosah téměř 300 metrů bez oslnění.
Plochy boků typicky pro tuto značku nenarušují zapuštěné kliky dveří. Střecha se v zadní části táhne velmi nízko podél strmě šikmého zadního okna. Silueta je tak velmi aerodynamická. Vzadu se představuje nová generace světelného podpisu s motivem postupně vystupujících laserem vypálených šupin.
V rámci jednoho tvaru existuje více verzí DS 4. U hlavní verze DS 4 dominuje elegance se specifickým designem nárazníků, jemnými chromovanými prvky a střechou v kontrastní černé barvě, která vozu dodává sportovní vzhled.
DS 4 Cross má matně černý odstín spodní části nárazníků. Celek dotváří leskle černé horní rámy bočních oken, lesklá černá maska chladiče, výrazné ráfky, střešní nosiče a střecha v barvě karoserie. V rámci exkluzivní příplatkové výbavy může být DS 4 Cross vybaven systémem Advanced Traction Control s režimem písek, sníh a bláto pro lepší přilnavost a funkcí Hill Assist Descent Control pro jízdu ze svahu.
Dynamičtější verze DS 4 Performance Line nabízí kromě exkluzivního interiéru i černou verzi exteriéru s paketem Black (DS Wings, lišta mezi zadními světly, maska chladiče a rámy bočních oken) a výraznými černými koly.
Interiér
Interiér vozu DS 4 je digitální, každý prvek je do něj integrován jak z hlediska funkce, tak stylu.
Ovladače jsou nově seskupeny do tří zón pro snazší užívání:
– lišta ve tvaru šavle, na které jsou seskupeny ovladače klimatizace a neviditelný ventilátor DS Air
– ovladače otevírání oken zarovnané s bočními větráky zabudovanými do dveří
– systém DS Smart Touch, dotykový pětipalcový displej propojený se systémem DS Iris Systém a kompaktní ovladač automatické převodovky a DS E-Toggle umístěný na středové konzole.
Neviditelný ventilátor DS Air je inovativní ventilační systém s centrálními ventilátory, které jsou na výšku velmi kompaktní a jsou vybavené neviditelnými lamelami. Proud vzduchu oddělený kuželem zaručuje optimální směrování nahoru i dolů. Vše funguje jako běžný ventilátor, s optimální účinností. Díky své vertikální kompaktnosti má nenápadný a střízlivý vzhled, který umožnil strukturovat design palubní desky tak, aby působila ladně a přehledně. Funkce Quick Launch umožňuje ochlazovat nebo vyhřívat interiér: výdechy vzduchu, vyhřívaná nebo větraná sedadla a v případě potřeby i vyhřívaný volant se spouští jediným gestem.
Interiér Opera tvoří sedadla ve velmi kvalitní hnědé kůži Nappa Criollo s motivem proplétání Bracelet. Elektricky ovládaná přední sedadla mají pneumatické bederní nastavení. Jsou větraná, vyhřívaná a nabízejí masážní funkci. Celé sedadlo je obaleno pěnou s vysokou hustotou. Stejnou kůží Nappa Criollo je potažena i palubní deska. Luxusní prostředí dotvářejí dřevěné prvky z hnědého jasanu.
Interiéry v černém provedení Alcantara® jsou spojeny s verzemi Performance Line a Performance Line. Sedadla mají čalounění z tkaniny Basalte a umělé kůže Alcantara® Performance Line nebo z černé tlačené kůže Basalte. Středová konzola a přístrojová deska jsou rovněž potažené umělou kůží Alcantara® a volant v černé kůži s prošitím Performance Line je ve spodní části ozdoben kouskem kované uhlíkové oceli.
Verze DS 4 Bastille a DS 4 Bastille+ jsou k dispozici s interiérem se sedadly tvořenými pěnou s vysokou hustotou v látkovém provedení Tungstène nebo Diamond Tungstène s černým plátnem DS, která jsou jednoduchá a současně elegantní.
Nepřímé vnitřní osvětlení lze upravit podle vlastního vkusu a nálady. Akustiku zajišťuje hi-fi systém Focal Electra o výkonu 690 W se 14 reproduktory, který doplňují akustická boční skla, což je další prvek, jenž se v tomto segmentu objevuje úplně poprvé.
Systém čištění vzduchu zajišťuje aktivní ochranu kabiny pomocí senzorů schopných odhalit částice PM 2,5 a detekci venkovního znečištění. Řízení přívodu vzduchu je optimalizováno přidáním filtračního systému schopného vyčistit vzduch v interiéru během pouhých několika minut. Kvalita vzduchu se zaznamenává a zobrazuje na centrálním displeji.
Technologie
Vůz DS 4 používá 70 % nových nebo exkluzivních dílů. Od svého uvedení na trh nabízí hybridní plug-in technologii (225 k a dojezd více než 50 kilometrů na elektřinu). DS 4 nabízí rovněž systém infotainmentu nové generace, v segmentu C-Premium zcela nové asistenční systémy řízení a inovativní systém promítání informací.
Snížení hmotnosti pomohlo použití kompozitních materiálů, konstrukčních dílů lisovaných za tepla a kompaktnějších prvků, jako je například klimatizační jednotka, čímž se také zvětšil úložný prostor. Objem zavazadlového prostoru je 430 litrů, má bezkontaktní, elektricky ovládané otevírání víka.
Modely od verze Trocadéro disponují technologií DS Extended Head Up Display, kterou výrobce označuje jako první krok k rozšířené realitě. Pomocí této technologie se důležité informace o řízení promítají přímo na silnici. Díky optickému efektu se údaje zobrazují čtyři metry před čelním sklem v ose pohledu řidiče, úhlopříčně ve vzdálenosti 21 palců, což je v daném segmentu zcela nové. Na silnici se promítají základní informace, jako je rychlost, údaje z asistenčních systémů řízení, navigace, varovné zprávy nebo dokonce skladba, kterou řidič poslouchá, nebo číslo či jméno volajícího.
Kompletně je přepracovaný 10ʺ systém infotainmentu DS Iris System. Nové rozhraní používá styl ovládání jako mají smartphony. Dotykové rozhraní nabízí možnost vytvořit si vlastní profily pomocí ikon. Nastavení a předvolby zobrazení se automaticky načtou při vstupu uživatele do vozidla. DS Iris System lze ovládat hlasem a gesty. Je vybaven osobním asistentem schopným rozpoznat, co mu bylo řečeno, aby systém mohl požadavek provést.
Dalším pomocníkem je zcela nový systém DS Smart Touch pro ovládání pomocí gest, umístěný na středové konzoli, což je displej, který lze ovládat jen prsty. Stačí gesto směrem k jedné z předem zadaných funkcí. Obrazovka také rozezná běžné pohyby, jako je přiblížení a oddálení, a dokáže rozpoznat rukopis.
Aby byl systém a jeho mapování na nejlepší úrovni, bude prostřednictvím cloudu pravidelně v reálném čase aktualizován.
Asistenty
Systém DS Drive Assist je poloautonomní řízení 2. úrovně (nejvyšší úroveň, která je dnes na silnicích povolena). Tempomat přizpůsobuje rychlost vozu podle okolního provozu a je schopen v dopravní zácpě zastavit a opět nastartovat. Systém také hlídá polohu vozu v jízdním pruhu.
V dohledné době se DS 4 dočká také zásadní modernizace tohoto systému, a to v podobě systému DS Drive Assist 2.0, který přidá tři nové funkce: asistent změny jízdního pruhu, úpravu rychlosti v zatáčkách a očekávanou rychlost podle dopravního značení. Otázkou je, s jakým pochopením se u řidičů setká senzorem úchopu, který je integrován ve volantu a neustále kontroluje, zda je řidič aktivní a má stále ovládání vozu pod kontrolou.
Nové radary ve čtyřech rozích vozu umožňují další funkce, jako je sledování mrtvého úhlu ve velké vzdálenosti (s dosahem 75 metrů) a upozornění na provoz za vozem, jehož cílem je zabránit kolizi v souvislosti s mrtvými úhly.
Řízené odpružení DS Active Scan Suspension využívá kameru umístěnou v horní části čelního skla. Ta sleduje a předvídá nepravidelnosti povrchu vozovky a přenáší údaje do počítače. Díky čtyřem čidlům světlé výšky a třem akcelerometrům ovládá systém každé kolo samostatně. Na základě informací, které obdrží, je odpružení podle potřeby pevnější, nebo pružnější. Výsledkem je optimální komfort bez ohledu na stav vozovky.
Systém zajišťující lepší noční viditelnost DS Night Vision sleduje silnici a její nebezpečí. Infračervená kamera v mřížce chladiče detekuje v noci a za slabého světla chodce a zvířata až do vzdálenosti 150 metrů. Řidič si silnici zobrazí na digitálním displeji přístroje (a nebezpečí vidí jako výstrahu v systému DS Extended Head Up Display) a může zareagovat.
Systém Vision 360° se čtyřmi kamerami, z nichž dvě jsou ve vnějších zrcátkách, pomáhá řidiči při manévrech.
Motory
V nabídce jsou benzinové verze PureTech o výkonu 130, 180 a 225 k a dieselová verze BlueHDi o výkonu 130 k. Všechny tyto modely budou vybaveny výhradně osmistupňovou automatickou převodovkou s mimořádně nízkou spotřebou paliva (od 4,8 l/100 km u dieselového a 5,9 l/100 km u benzínového motoru v kombinovaném cyklu WLTP).
Pokud to někomu dává smysl, může využít nabídky plug-in hybridního pohonu. Ten kombinuje čtyřválcový motor PureTech o výkonu 180 k a elektromotor o výkonu 110 k napájený baterií s celkovou kapacitou 12,4 kWh. Ta umožňuje dojezd v kombinovaném cyklu WLTP až 55 km. Točivý moment 360 Nm vozu umožňuje dosáhnout rychlosti 100 km/h za 7,7 vteřiny, zrychlení s pevným startem 1 000 metrů dosáhne za 27,3 sekundy. Teoretickou hodnotu spotřeby výrobce uvádí 1,3 l/100 km v kombinovaném cyklu WLTP.
Od roku 2024 bude po nasazení nového motoru a baterie k dispozici se 100% elektrickým pohonem.
Modelová řada
Modelovou řadu tvoří tři verze: DS 4, DS 4 Cross a DS 4 Performance Line, každá s několika úrovněmi výbavy:
- Čtyři úrovně výbavy DS4: Bastille, Bastille+, Trocadéro a Rivoli, dále limitovaná edice při uvedení na trh La Première,
- Cross Trocadéro a Cross Rivoli u DS 4 Cross,
- Performance Line a Performance Line+ u DS 4 Performance Line.
DS 4 La Première s nabídkou tří motorů (E-Tense 225, PureTech 180 a PureTech 225), je exkluzivní limitovanou edicí tvořící vrchol nabídky DS 4. Interiér je v hnědém provedení Opera Criollo. Jeho standardní výbava zahrnuje například DS Extended Head-Up Display, DS Iris System, DS Smart Touch, DS Matrix LED Vision, DS Active Scan Suspension a DS Drive Assist. Zvenku vůz poznáte podle černé mřížky chladiče s chromovanými diamantovými koncovkami a leskle černými DS Wings. Zdobí ho exkluzivní znak „1“, který je charakteristický pro La Première, a černý podpis mezi zadními světly, na spodní části karoserie a na rámu bočních oken. Tato limitovaná edice je k dispozici ve dvou odstínech, Cristal Pearl a Šedá Laqué. Tato verze má navíc exkluzivně vyvedeny kliky dveří v barvě karoserie.
V nabídce je sedm odstínů, z toho dva nové: Zlatá Cuivré a Šedá Laqué, které doplňují již známé odstíny Cristal Pearl, Šedá Platinum, Červená Velvet, Bílá Nacré a Černá Perla Nera.
Prodej vozu DS 4 byl zahájen ve čtvrtém čtvrtletí za ceny roku 2021.
Zdroj: DS