Přemýšlíte, že dojedete v létě zimní pneu? Přečtěte si, proč to nedělat
Každý rok většina z nás míří buď do servisu, nebo – pokud to zvládneme sami – přezouváme na konci zimní sezóny auto zpět ze zimních na letní pnematiky. Jsou ale i tací, kteří pneumatiky z nejrůznějších důvodů nepřezouvají.
Jedním z těch důvodů může být i to, že se zimní pneumatiky zdají ve stavu, ve kterém by pro další zimní sezonu nebyly použitelné. Spořivého člověka může napadnout, že gumy prostě nepřezuje a dojezdí je na hloubku dezénu, která je povolena u letních pneumatik.
Pojďme si říct, proč tento nápad nepatří mezi nejlepší. Český zákon sice nezakazuje používat zimní gumy v létě, ale není to nic, co by se dalo doporučit.
Proč nepoužívat zimní pneumatiky v létě:
1. Vyšší spotřeba – zimní pneumatiky mají vyšší valivý odpor, to znamená vyšší spotřebu paliva, i o půl litru na sto kilometrů.
2. Nižší bezpečnost – používání vhodných pneumatik má zásadní vliv na bezpečnost jízdy. Pokud však pneumatiky nejsou správně přizpůsobeny podmínkám na silnici, může to vést k nebezpečným situacím. Mnoho států proto stanovilo pravidla pro povinné používání letních pneumatik během teplých měsíců. Vydáte-li se na zimních
pneu na letní dovolenou například do Itálie, může vás silniční kontrola vyjít dost draho.
3. Brzdná dráha – brzdná dráha zimních pneumatik v létě je až o 20 % delší než těch letních. Je to dáno charakterem směsi, která při vyšších teplotách měkne.
4. Horší přilnavost – přilnavost zimních pneu na teplé vozovce se může projevit hlavně v zatáčkách. Vůz se stává hůře ovladatelným a v zatáčkách citelně „plave“. 5. Vhodný běhoun – Když už jsme u toho plavání, odvod vody je u zimních pneumatik uzpůsobený na břečku. Pneumatika na sníh a led si s jarním slejvákem neporadí dobře.
6. Méně hluku a vibrací – letní pneumatiky mají obvykle menší a méně agresivní dezén, který poskytuje lepší kontrolu při řízení na suchém povrchu. Tento dezén také pomáhá snížit hluk a vibrace v průběhu jízdy.
Řešením nejsou ani celoroční pneumatiky
Na ně spoléhá čím dál více řidičů, kteří toho moc nenajezdí a mají pocit, že to pro ně může být pohodlné řešení. Tyto pneumatiky jsou ovšem kompromisem a jako každý kompromis mají své limity.
Například nejsou ideální pro jízdu, když teplota klesne pod 7 °C. Optimální nejsou ani v teplém počasí, kdy letní pneumatiky mají výrazně lepší adhezi na suchém povrchu, která zajišťuje kratší brzdné dráhy a zlepšenou stabilitu vozu při řízení.
Další výhody letních pneumatik jsou:
1. Vynikající přilnavost – letní pneumatiky mají speciální dezén a směsi gumy, které zaručují vynikající přilnavost na suchých a mokrých silnicích. To znamená kratší brzdné dráhy a lepší kontrolu vozidla při řízení.
2. Komfort a tichost – letní pneumatiky jsou navrženy tak, aby poskytovaly vysoký komfort a minimalizovaly hluk a vibrace během jízdy.
3. Ekonomičnost – pneumatiky s nižším valivým odporem znamenají nižší spotřebu paliva.
Závěrem je ještě možné dodat snad jen to, že každá pneumatika časem stárne, její směs ztrácí optimální vlastnosti. Ttím, že budeme jednu sezonu dojíždět zimní pneumatiky, letní pneumatiky moc neušetříme, protože jejich životnost se zkrátí i bez toho, že by byly obuty. Výsledkem tak může být jen horší komfort při jízdě, větší spotřeba a menší bezpečnost. A to asi nikdo nechce.
Zdroj: abbba.cz, Pirelli, redakčně upraveno