Renault 5 elektrický se konečně představuje i u nás

Po mnoha měsících, kdy jsme měli možnost o novince, navazující na ikonu sedmdesátých let, pouze informovat, nastala chvíle, kdy jsme měli možnost v prostředí krásné prvorepublikové Volmanovy vily v Čelákovicích si do Renaultu 5 také sednout.

Přestože první vozy určené pro zákazníky dorazily do České republiky teprve nyní, na trzích v západní Evropě se vůz již od loňska prodává a jeho výsledky nejsou vůbec špatné. V mezičase stihl také již získat titul Auto roku 2025.

Tento malý elektromobil celým svým vzhledem vychází z linií, které okouzlily Francii i zbytek světa před padesáti lety a není tomu jinak ani nyní. Původní model vznikl jako reakce automobilky na ropnou krizi počátku sedmdesátých let v roce 1972 a potřeby opět nabídnout malý a úsporný vůz.

Dnes se Renault 5 k myšlence kompaktnosti a úspornosti vrací, transformuje ji ale do elektrické podoby. Tedy, transformuje – málo známou informací je, že i původní model byl v menší sérii vyráběn a prodáván jako elektromobil. Základní rysy modelu byly zachovány, jen byly přepracovány do moderních linií tak, jak to umožňují dostupné technologie. To je patrné na světlometech, majících sice charakteristický tvar, ale využívají optiku světlovodů, umožňující dosáhnout zajímavých tvarových řešení světelného podpisu.

Zachována je i silueta vozu, typického hatchbacku s vysoce posazenými zadními světlomety ve svislé zádi. Zajímavým prvkem je plocha na kapotě motoru, kde byl v původním provedení výdech vzduchu. U novinky je zde umístěn displej, zobrazující svítící číslo modelu, složené z pěti segmentů. Zobrazované číslo ale není samoúčelný designový prvek, i když i takto funguje. Hlavně ukazuje na první pohled a bez nutnosti vůz otevírat kapacitu baterie. Každý segment totiž představuje 20% kapacity baterie a podle aktivních segmentů tak hned vidíte, jak jste na tom s energií.

Poměrně velký důraz je kladen na možnost individualizace. Zákazník si může vybírat nejen z několika barev karoserie, mezi nimiž kraluje žlutá, doprovázená zelenou a bílou. K dispozici jsou i polepy střechy a dveří, z nichž každý je k dispozici ve dvou barvách: NumbeR5 v červené nebo černé a Unlimited 5 ve zlaté a stříbrné. Ve třech odstínech pak může být i střešní lišta.

Uvnitř vozu je dostatek místa pro 4 až 5 cestujících. I zde najdeme prvky, odkazující na svého předchůdce. Nejvíce pak sedačky, jejichž tvar vychází z původního modelu R5 Turbo. Informace získává řidič a ostatní cestující prostřednictvím dvou displejů, které kromě obvyklých informací umí zprostředkovat i odpovědi umělé inteligence ChatGPT, reprodukované vtipným a elegantním avatarem pojmenovaným Reno.

K ovládání převodovky slouží, podobně jako u jiných modelů značky, řadicí páka pod volantem. Její tvar je inspirován flakonem parfému Chanel, takže se snad nebude – jak se nám to občas stane v jiném modelu – plést s pákou stěračů. Prioritou výrobce bylo použít maximum recyklovaných materiálů, nicméně na pozitivní dojem z interiéru to naštěstí vliv nemělo.

Pro interiér kabiny je díky technologii 3D tisku v nabídce i široká škála připínacích dekorativních prvků a přídavných odkládacích schránek s individualizovanými kryty.

Kufr má objem, podle velikosti baterie, buď 277 nebo 326 litrů, což je s ohledem na velikost vozu a obvyklý způsob využití zcela dostačující. Prostor pod přední kapotou na motoru, který nabízí jiné značky, například i sesterská Dacia, ale nenajdeme.

Pohon vozu obstarává elektromotor, podle zvolené verze buď o výkonu 122 nebo 150 koní. Vybrat je možné také z velikosti baterie, buď 40 kWh pro dojezd 312 kilometrů, nebo 52 kWh pro dojezd 410 kilometrů (WLTP). Zásuvka pro nabíjení je umístěna v levém předním blatníku a umožňuje nabití

Renault 5 E-Tech elektrický je vybaven novou obousměrnou nabíječkou na střídavý proud o výkonu 11 kW. Baterii o kapacitě 52 kWh dobít z 15 % na 80 % za 3 hodiny a 13 minut. Pro rychlé dobíjení stejnosměrným proudem, například na dálnici, má pohonná jednotka o výkonu 110 kW zásuvku stejnosměrného proudu o výkonu 100 kW, která dobíjí baterii o kapacitě 52 kWh. K nabití z 15 % na 80 % stačí 30 minut.

Vůz dále využívá funkce V2L (vehicle-to-load) a V2G (vehicle-to-grid). První z nich umožňuje připojit k baterii vozu pomocí jednoduchého adaptéru elektrický spotřebič o napětí 220 V a příkonu až 3700 W.
Druhá umožňuje dodávat elektřinu zpět do sítě a ušetřit za dobíjení v domácnosti (služba nebude na našem trhu k dispozici).
Během doby připojení, ať už V2L nebo V2G, nebude nikdy překročena minimální hranice zbývající energie nastavená uživatelem, takže vůz zůstane připraven k jízdě za všech okolností.

K danému modelu se budou dodávat kola pouze v jednom rozměru 18 palců. Tím je dosaženo toho, že podvozek je optimálně odladěn tak, aby poskytl co nejlepší jízdní vlastnosti. Vůz dosahuje slušných dynamických parametrů, jak jsem měl v mezích možností na silničkách kolem Čelákovic vyzkoušet. Majitelům, kteří preferují úspornou před dynamickou jízdou, nabízí volič převodovky polohu B, při které se zvyšuje úroveň rekuperace a o trochu také vzroste odpor na pedálu akcelerátoru. Podle informací výrobce se již v průběhu tohoto roku chystá verze, která nabídne chybějící pádla pod volantem a třístupňovou rekuperaci, což ještě o trochu zvýší uživatelský komfort.

Závěrem lze ještě doplnit, že celý automobil se vyrábí ve Francii. Montované je v továrně Ampere v Douai, motor se vyrábí v závodě Ampere v Cléonu, akumulátor v závodě Ampere v Ruitzu. Baterie jsou vyráběné v závodě v Douai. 75 % dodavatelů je vzdáleno méně než 300 km od centra Ampere ElectriCity (Douai, Maubeuge, Ruitz). Zajímavé je i to, že méně než 1000 km od ElectriCity je vzdáleno i 75 % zákazníků.

Pokud jde o ceny, je možné si udělat vlastní představu z přiloženého ceníku. Obecně lze říci, že nevybočují z aktuálně dostupné nabídky a ve srovnání s ní dokáží svou úroveň tím co nabízí, obhájit.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

*

code