Škoda Auto ohlásila výsledky loňského roku
Historického vrcholu ve výrobě automobilů dosáhla automobilka Škoda zřejmě v roce 2019. V tomto roce sjelo z linek v Mladé Boleslavi a Kvasinách celkem 910 000 vozů, z toho v samotné Mladé Boleslavi to bylo 590 000 kusů. V roce následujícím, poznamenaném covidovými opatřeními, klesla celková výroba o zhruba 100 000 a Mladou Boleslav opustilo téměř 440 000 aut.
Loňský rok pak propad pokračoval. Jako důvod uvádí prakticky všechny automobilky rozpad dodavatelských řetězců a nedostatek klíčových komponentů, což neumožnilo naplnit všechny objednávky zájemců. Dalším prvkem, který ovlivnil výsledky, bylo rozhodnutí automobilky přerušit výrobu v ruských závodech v Nižném Novgorodu a Kaluze. Výroba klesla i v Číně.
Celkem tak loni automobilka vyrobila 780 000 automobilů, z toho v Mladé Boleslavi přibližně 415 000 vozů modelových řad Škoda Fabia, Scala, Octavia, Octavia iV, Kamiq, Enyaq iV a Enyaq Coupé iV. V závodě v Kvasinách vyrobila Škoda Auto celkem 221 000 vozů modelových řad Škoda Superb, Superb Combi, Superb iV, Karoq a Kodiaq.
Od května 2022 se v Mladé Boleslavi vyrábějí také bateriové systémy pro vozy na platformě MEB. Investice do nově vybudované výrobní linky činí přibližně 130 milionů eur. Bateriové systémy se používají v modelech značek Škoda, Volkswagen, Audi a SEAT. Další montážní linku plánuje společnost Škoda Auto spustit již letos. Tímto krokem se celková kapacita zvýší o více než 340 procent na 1 500 jednotek denně.
Kromě toho společnost ve svém hlavním závodě vyrobila 366 000 motorů, 1 390 000 náprav a 356 000 převodovek typů MQ100 a MQ200. Škoda Auto dosáhla milníku 4 milionů motorů EA211 a dodala 15miliontou převodovku současné generace napříč všemi typy.
V závodě ve Vrchlabí vzniklo 538 000 kusů automatických převodovek DQ200 s přímým řazením, které se montují do modelů české automobilky i do vozů dalších koncernových značek. V polovině února 2022 linku opustila již čtyřmiliontá převodovka. Tento moderní výrobní závod je od konce roku 2020 prvním uhlíkově neutrálním provozem společnosti Škoda Auto na světě. Funguje na principu Průmyslu 4.0 a využívá průlomové technologie v automobilovém průmyslu.
Slovensko
V závodě ve slovenském hlavním městě Bratislavě vyrobila Škoda Auto vloni 16 000 vozů Škoda Karoq.
Čína
V roce 2022 vyrobila společnost Škoda Auto v čínských závodech ve městech Čchang-ša (Kodiaq a Kodiaq GT), Nan-ťing (Kamiq, Kamiq GT a Superb), Ning-po (Octavia, Octavia Pro a Karoq) a I-čeng (Rapid) přibližně 42 000 vozů.
Indie
V uplynulém roce vyrobila automobilka ve svých indických závodech v Púně (Kushaq a Slavia) a Aurangábádu (Škoda Octavia, Kodiaq a Superb) téměř 56 000 vozů.
Model Škoda Slavia byl stejně jako SUV Kushaq vyvinut speciálně pro potřeby místních zákazníků v rámci projektu INDIA 2.0, a je tedy druhým lokálním automobilem, který zde značka Škoda v nedávné době úspěšně uvedla na trh. Modely Slavia a Kushaq jsou založeny na platformě MQB-A0-IN speciálně vyvinuté pro indický trh. Od roku 2024 bude Škoda Auto vyvážet obě modelové řady v podobě plně rozložených sad (CKD) do Vietnamu, kde budou dokončovány v nově postaveném montážním závodě partnerské společnosti Thanh Cong Motor Vietnam. Automobilka tak zdůrazňuje značný význam Indie pro svůj další rozvoj v regionu a podporu strategie zaměřené na nové zahraniční trhy.
Výroba společnosti Škoda Auto v roce 2022
Vozidla | 780 000 |
Motory | 366 000 |
Nápravy | 1 390 000 |
Vysokonapěťové bateriové systémy | 206 000 |
Převodovky | 894 000 |
z toho DQ200 | 538 000 |
z toho MQ100 a MQ200 | 356 000 |
pro srovnání uvádíme údaje z rekordního roku 2019
Výroba společnosti Škoda Auto v roce 2019
Automobily | 910 000 |
Motory | 570 000 |
Nápravy | 2 312 000 |
Karoserie | 168 000 |
Vysokonapěťové bateriové systémy | 4 000 |
Převodovky | 1 126 000 |
z toho DQ 200 | 556 000 |
z toho MQ 200, MQ 100 | 570 000 |
Zdroj: Škoda Auto