Sněhové řetězy v pneumatice. Fantazie? Ne, Hyundai

Problémy při jízdě na sněhu řeší řidiči od počátků automobilismu. Po zajímavých pokusech o řešení stability vozu a záběru kol se nabídka více méně ustálila na sněhových řetězech, které se v případě potřeby nasazují na pneumatiky. I ty však mají dost limitů. Například jízda s nimi po holé vozovce je nepříjemná, až nebezpečná a samotné jejich nasazení na kola dělá potíže i manuálně zdatnějším uživatelům.

O nalezení jednoduššího řešení se snaží generace vynálezců a zlepšovatelů. Výsledky jejich snažení ovšem na silnicích moc nevidíme. Nyní svůj vynález představily sesterské společnosti Hyundai Motor Company a Kia Corporation. Jedná se o novou technologii pneumatik s integrovanými sněhovými řetězy, která usnadní bezpečnou jízdu v zimních podmínkách. Video je dostupné na kanálu YouTube společnosti Hyundai Motor Group zde:

Inovativní technologie, na rozdíl od tradičních sněhových řetězů, používá moduly ze slitiny s tvarovou pamětí, které jsou umístěny uvnitř kola a pneumatiky. Tyto moduly se po obdržení elektrického signálu vysunou, takže vyčnívají z povrchu pneumatiky a fungují jako sněhové řetězy.

Technologie pneumatik s integrovanými sněhovými řetězy je tvořena montážním celkem kola a pneumatiky, který má v pravidelných odstupech radiální drážky jako pizza. Do těchto „kanálů“ jsou vloženy moduly vyrobené ze slitiny s tvarovou pamětí.

Uvedená technologie využívá schopnost slitiny s tvarovou pamětí vrátit se zpět do svého původního tvaru po přivedení elektrického proudu. Při běžné jízdě na nezasněžené vozovce jsou moduly ze slitiny s tvarovou pamětí, umístěné uvnitř kola, „stlačeny“ do tvaru písmene „L“ a nedotýkají se povrchu vozovky. Pokud řidič funkci sněhových řetězů aktivuje, je do slitiny s tvarovou pamětí přiveden elektrický proud, a slitina se tak vrátí do svého původního profilu. Materiál vytvoří tvar písmene „J“. Tím se modul vysune z povrchu pneumatiky, aby se dotýkal povrchu zasněžené vozovky, což zlepší záběrové vlastnosti a zvýší úroveň jízdní stability a bezpečnosti.

Pokud se pneumatiky opotřebí do výšky modulu v režimu normální jízdy, mohou řidiči tuto skutečnost snadno rozpoznat a zajistit jejich včasnou výměnu.

Technologie je přihlášena k udělení patentové ochrany v Jižní Koreji i USA. Společnosti Hyundai Motor a Kia plánují, že po dalším technickém vývoji, testech odolnosti a funkčnosti a posouzení souladu s legislativou budou uvažovat o velkosériové výrobě.

Zdroj: Hyundai Motor Czech

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

*

code