Toyota RAV4 Hybrid Selection FWD

Toyota RAV4 jsem měl možnost si prohlédnout poprvé před mnoha lety, kdy mi ji na dálnici v levém pruhu přede mnou, v rychlosti asi 100 km/h, několik dlouhých minut předváděla paní Jiřina Bohdalová. Od té doby sice několikrát změnila kabát, přidala i nové hybridní technologie, ale v mých očích se stala a dosud je etalonem ženského auta do města, na nákupy, na výlety i rozvoz dětí na kroužky a do školy.

EXTERIÉR

Na Ravce je vidět, že si může, díky konstrukci, troufnout i mimo asfalt. Základní tvar je podřízen splnění hlavního cíle – poskytnout pasažérům co nejvíce prostoru k přepravě sebe a nákladu i po ne zrovna umetené silnici.

Svým vzhledem, obzvláště v čelní partii, se jasně hlásí ke stylu Toyoty. Boční partie jsou velmi střízlivé. Jediné prvky, přitahující oko, jsou prolis vedoucí od předního blatníku přes horní část dveří, který na konci navazuje na zadní světlo a mírně se svažující linie střechy, končící masivním střešním spoilerem, evokujícím dynamiku vozu.

Zadní dveře, vyklápěné vzhůru, mají tvar zcela podřízený svému účelu. Poskytují tak maximálně pohodlný přístup do zavazadelníku, který sice svými rozměry neohromí, ale potřebu prostoru většinou uspokojí a vysoce výklopné dveře neskalpují hranou ani vyšší osobu. Cestovatele, kteří jedou na delší cestu, nebo mají potřebu odstěhovat kola, skříň, babičku, nebo jiný rozměrný předmět, uspokojí střešní ližiny, na něž si mohou dát nosič prakticky čehokoli (kromě babičky, samozřejmě). Téměř terénní dojem z vozu podtrhují 18“ kola, obutá do pneumatik s vyšším profilem, který pomáhá utlumit nerovnosti překonávaného povrchu.

INTERIÉR

Interiér svými rozměry pro posádku a pojetím ženskou část redakce velmi oslovil. Okamžitě po nasednutí měla jasno a po skončení testu se dožadovala pořízení jednoho nebo několika kusů jako redakčních vozidel. Čalounění stropu a sloupků jsou, jak je to v poslední době velmi časté, v černé barvě. Zatmavená jsou i zadní boční okna a okno zadních dveří.

Přístrojová deska byla u testovaného modelu potažená kůží, takže na pohled i omak působila velmi hodnotně. Velký prostor, který byl tak kvitován, měl ale i svá „ale“. Jedním z nich byly tenčí výplně dveří s malými odkládacími kapsami, do kterých se tak nevejde PET láhev. Posaz je samozřejmě vyšší, lépe se tak nastupuje a při jízdě máte pocit, že máte nad okolojdoucími trochu „navrch“. Dostatek místa na předních vyhřívaných sedadlech jsem měl i já se svými 190 cm a přitom jsem nijak neomezoval přepravované testery na sedadlech zadních. Skoro by se hodil zesilovač komunikace, který jsme využili u modelu RX 450h sesterské značky Lexus.

Na zadních sedadlech je příjemná také možnost nastavit si sklon opěradla. To se hodí obzvlášť na delších cestách. Sedadla jsou v provedení Selection s dobře vedoucím koženým čalouněním v působivé kombinaci černé a vínově červené. Jízdní pohodě přispívá dvouzónová digitální klimatizace s velmi přehledným ovládáním pomocí tlačítek na samostatném panelu uprostřed.

Když mluvíme o ovládání, i ostatní funkce, soustředěné na středovém displeji, jsou přehledně a srozumitelně ovládatelné, včetně navigace, ze které by si jmenovaný Lexus mohl vzít příklad.

Ale abychom jenom nechválili, je pár drobností, nad kterými by se designér interiéru mohl zamyslet a v příští verzi s nimi něco udělat. V tak velkém interiéru je trochu zanedbaný prostor pro cestující na zadních sedadlech. Nejsou zde výdechy klimatizace, zásuvka na 12 voltů naštěstí je, na rozdíl od zásuvky USB, která je pouze jedna, utopená vepředu pod přístrojovkou. Nicméně v tak prostorném voze by dnes stálo za úvahu nabídnout zásuvek více, protože mládež, cestující vzadu se bez možnosti připojení nabíječky pro telefon nebo tablet dostává při delší cestě do těžkého stresu a dochází k bitvám o zdroje.

Hůře dostupná jsou tlačítka pro vyhřívání předních sedadel, čelního skla a volbu jízdního režimu. Po chvíli hledání je najdete utopená pod středovým panelem. Určitě by se pro ně našlo místo buď na přístrojovém panelu, nebo, jak je obvyklé, na středovém panelu vedle řadicí páky tak, aby nebylo nutné se k nim natahovat. Překvapil i zvuk – bylo to jak úder na buben – který se ozval při vracení sluneční clony nahoru. Tvrdý výlisek panelu stropního čalounění přenášel ránu do celého interiéru.

Řidič by jistě ocenil přisvícení mlhovkami do zatáček, protože prostor těsně před vozem byl osvětlen slaběji než by se leckdy hodilo. A co mě opravdu vadilo, byla chaotická kulisa řazení automatu. Dráha pro řadicí páku je tak široká a klikatá, že bylo jednodušší se orientovat, v jaké poloze páka je, podle počtu přeskočení mezi režimy, než pohledem na její polohu. Zde to konstruktér s kreativitou zjevně přehnal.

Naopak oceňuji ponechání klasické ruční brzdy, která umožňuje si např. na sněhu pomoci do zatáčky „přes ručku“.

Ve výbavě je několik systémů aktivní bezpečnosti. Jejich přehled a popis najdete v samostatném textu ZDE.

Procházku po interiéru ukončíme v kufru, kde je pod podlážkou dojezdové kolo, takže v případě defektu prostě přehodíte gumu a jedete dál, neztrácíte čas s hledáním díry a lepením, nebo čekáním na asistenci při větším problému. Šikovná je síť na příčnících, kterou lze umístit buď jako závěs a dát do ní menší nebo křehké předměty, které by se mohly v kufru rozbít, nebo ji použít jako zádržný systém.

MOTOR, PŘEVODOVKA

Hybrid disponuje 2,5 litrovým benzínovým čtyřválcem, spolupracujícím s elektromotorem u zadní nápravy, se kterým společně dosahují výkonu velmi slušných 197 koní. Síla se od motorů přenáší na kola prostřednictvím automatické převodovky, která řadí plynule, bez znatelné prodlevy.

Možnost řadit stupně ručně jsme využili s úspěchem obzvláště při pohybu v kopcovitém terénu, kdy se přeci jen naše představa o vhodném převodovém stupni občas lišila od názoru automatu, a při jízdě z kopce jsme si manuálním podřazením přibrzdili.

Díky slušnému výkonu, kroutícímu momentu a převodovce není nutné motor točit do moc vysokých otáček, takže v interiéru o motoru prakticky nevíte. Popis funkcionality elektropohonu, který Toyota nabízí u modelu RAV už 20 let by zabral moc místa, ale ti bádaví naleznou ZDE zajímavý katalog, ve kterém se dozvíte mnohé o hybridech

JÍZDNÍ VLASTNOSTI

Dobrým jízdním vlastnostem a komfortu napomáhá jistě rozmístění spalovacího motoru vepředu a elektromotoru nad zadní nápravou. I díky bateriím v podvozku má auto těžiště, přes svou výšku a hmotnost, poměrně nízko, takže se i při vyšší rychlosti v zatáčkách nenaklání a drží stopu. Pružení odchytá většinu běžných nerovností. Na velkou díru, nebo zpomalovací pás, ale reaguje tvrdým nárazem.

Toyota RAV4 se nabízí jako předokolka i čtyřkolka. My jsme testovali model s předním pohonem, ale díky suchu a horku nám to nevadilo, protože blátivou louži nebo zasněženou cestu pro vyzkoušení čtyřkolky bychom stejně hledali marně. Na udržované polní nebo lesní cestě byla jízda, i díky pneumatikám, poměrně komfortní. Světlá výška je sice o něco větší, než u silničních speciálů, 177 mm není špatná hodnota, ale na rozbité cestě s vyjetými kolejemi byste mohli nechat spodek, který v sériové verzi žádnou speciální ochranu podvozku nenabízí.

ZÁVĚR

Toyota RAV4 ve své čtvrté generaci představuje spolehlivé auto, které na první pohled zvenku neohromí. Více určitě zaujme pátá generace, kterou jsme už viděli, ale na náš trh přijde asi až na začátku příštího roku. Uvnitř, alespoň nás, velmi oslovila velkým prostorem, vybaveným (přes drobné připomínky) střídmě, ale elegantně a prakticky.

K tabulkové hodnotě kombinované spotřeby 4,1 l/100 km jsme se sice nepřiblížili, ale na to, že jezdíme v jiném světě, než ideálním, jsme již zvyklí. Dosažená hodnota 6,7 litru v režimu ECO u vozidla o hmotnosti 1,7 tuny a tvary, které aerodynamiku s ohledem na způsob použití nepreferují, je číslo, se kterým jsme velmi spokojeni.

V režimu SPORT by byla jistě vyšší, ale chtít závodit s takovýmto vozem by bylo nepatřičné. Poslední jízdní režim, který auto nabízí, je režim EV, ve kterém je k pohonu použita pouze elektřina. Tato varianta je ovšem spíše symbolická součást hybridní technologie, protože na baterky ujedete maximálně 3 kilometry a i to pouze v případě, jsou plně nabité, což je zřídkavý jev.

S cenou si může zájemce pohrát, základní model s předním pohonem ve výbavě Selection začíná na 919.900,- Kč, ale od 1.května 2018 nabízí značka konfiguraci 2,5Hybrid (197 k) FWD benzin s aut. převodovkou e CVT za cenu 846.308,- Kč. Čtyřkolka se může s doplňkovými pakety a balíčky dostat skoro k milionu, při momentálním zvýhodnění ji lze pořídit za 889.900,- Kč

Galerie:

Toyota RAV4 Hybrid Selection FWD

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

*

code