Toyota slaví 30 let v Čechách. A chlubí se výsledky
O tom, že je Toyota nejznámější japonskou značkou aut u nás, asi není sporu. Přestože jde o značku na naše poměry mladou (založena byla v roce 1937), dokázala se úspěšně prosadit a vypracovat mezi největší světové automobilky. Do České republiky se první vozy dostaly v osmdesátých letech minulého století.
Ještě před zahájením oficiálního importu bylo v 80. letech minulého století dovezeno do tehdejšího Československa prostřednictvím podniků zahraničního obchodu Tuzex a Motokov, ale také státním podnikem Mototechna, několik desítek vozů Toyota Corolla 1.3. A to formou takzvaných přednostních dodávek na poukazy pro režimní prominenty. Prodány byly v Tuzexu.
Oficiálně se automobily značky Toyota do České republiky začaly dovážet v roce 1993. Tehdy byla založena společnost Toyota Tsusho ČR. V prvním roce dovozu bylo prodáno celkem 111 osobních a 16 lehkých užitkových automobilů značky, v druhém roce již překročil prodej automobilů Toyota tisícovku a od roku 2006 to bylo stabilně okolo 5000 vozů ročně.
„Za 30 let od zahájení importu japonské značky na český trh si Češi pořídili více než 150 000 nových vozů. Pokud k tomu připočítáme více než 15 tisíc prodaných lehkých užitkových automobilů, prodeje se blíží už 166 tisíc nových vozů Toyota,“ říká generální ředitel Toyota a Lexus ČR Martin Peleška a doplňuje: „Spolu s předanými modely Lexus jde o bezmála 172 000 nových vozů.“
Loňský rok byl pro Toyotu i Lexus nejúspěšnějším obdobím v třicetileté historii obou značek v Česku. Toyota meziročně zvýšila prodej o 15 procent na 13 728 vozů, Lexus rostl s 881 registracemi o 60 procent na prémiovém trhu. Toyota se tak stala čtvrtou nejprodávanější značkou v Česku a v růstu pokračuje i v letošním roce, kdy je podle předběžných údajů za tři měsíce s více než 4600 prodanými vozy na třetí pozici na trhu s podílem přes 8,2 procenta.
Toyota vládne v Česku dlouhodobě kategorii automobilů s hybridním pohonem. První hybridní automobil Toyota Prius byl u nás prodán už před více než 20 lety. Dnes představují hybridy značky Toyota téměř čtvrtinu ze všech v Česku registrovaných hybridních vozů. Hybridní pohon má už víc než polovina všech v Česku prodaných automobilů Toyota (loni téměř 51 procent).
V současné době je na českých registračních značkách evidováno více než 168 000 osobních a přes 15 000 lehkých automobilů, tedy celkem přes 183 000 vozů. Tyto počty se ale každým dnem navyšují, a to převážně novými automobily, protože ve srovnání s konkurenčními značkami jsou registrace dovážených ojetých vozů Toyota do ČR nepoměrně nižší. Automobily značky Toyota patří mezi nejdéle držené svými majiteli a v bazarech jsou trvale mezi „nedostatkovým“ zbožím.
Lexus
O své výsledky za loňský rok se podělila i značka LExus, prémiový brand Toyoty. I ta v loňském roce posílila, když jako jedna z mála značek zaznamenala nárůst.
Široká nabídka
Současná modelová řada představuje 20 modelů osobních vozů a čtyři lehké užitkové modely. Nejprodávanějšími modely značky byly loni Corolla (2177 kusů), RAV4 (2093 kusů), Yaris (1641 kusů) a Yaris Cross (1435 kusů). Následují osobní verze modelů Proace a Proace City se 1432 respektive 1036 vozy, C-HR (844 kusů) a Aygo X (580 kusů). Z lehkých užitkových vozů je neprodávanější pick-up Hilux s 597 kusy.
Robustní užitkové automobily kategorie pick-up jsou u nás stále populárnější. Celosvětově jednoznačně nejoblíbenějším modelem je Toyota Hilux, který dlouhodobě vládne i českému trhu. Svědčí o tom celkem již více než 5000 prodaných nových vozů, včetně velkého kontraktu na více než 2000 vozů pro armádu České republiky.
Corolla
Celosvětově nejprodávanější osobní automobil Corolla je v Česku v současnosti čtvrtým nejprodávanějším modelem v nabité nižší střední třídě a v počtu dosud prodaných vozů dvojkou mezi modely značky s více než 25 000 prodanými kusy.
Yaris
Dlouhodobý fenomén malých automobilů je Toyota Yaris. Za 25 let prodejů v Česku si našlo své zákazníky už na 50 000 Yarisů (včetně verze Cross). Nedávno rozšířená nabídka Yarise o model Cross představuje další triumf v nabídce Toyoty. Přestože nová verze Cross není na trhu ještě ani dva roky, stal se letos v lednu už 15. nejprodávanějším modelem a současně i jedničkou českého trhu mezi malými crossovery. Aktuálně mu patří 4. místo v segmentu B-SUV.
Yaris také patří mezi dlouhodobě velmi oblíbené a spolehlivé modely, které si zákazníci ponechávají obvykle velmi dlouho a jeho nabídka v bazarech je poměrně malá. V nabitém B segmentu je momentálně druhým nejprodávanějším modelem.
RAV4
Další stálicí v nabídce značky Toyota je SUV model RAV4, jehož prodeje se v tuzemsku už blíží k celkovému počtu 20 000 nových vozů a jeho obliba neustále roste.
Loni se prodalo více než 2000 těchto praktických a oblíbených automobilů.
Proace
Nenápadná a solidní Toyota Proace se prosadila na českém trhu tak, že její prodeje všech čtyř provedení (Proace a Proace City v osobní i užitkové variantě) pomalu atakují hranici 12 000 kusů. Proace Verso a Proace City Verso jsou od začátku roku druhé nejprodávanější na českém trhu.
Velké počty prodaných vozů jsou dobře patrné i v běžném provozu na našich silnících, a hlavně ve městech, kde se s těmito charakteristickými „dodávkami“ setkáváme stále častěji.
Mirai
Toyota je průkopníkem vodíkových technologií ve světě. V Česku už jezdí prvních deset vozů Toyota Mirai na vodíkové palivové články. Dalším prodejům nahrává začátek rozvoje tuzemské vodíkové infrastruktury, kdy byla letos v Praze otevřená první plnohodnotná samoobslužná vodíková čerpací stanice a do roku 2030 by jich mělo být v Česku minimálně 40.
Mirai druhé generace je nejprodávanějším sériovým vozem na vodík. Sedan o délce téměř pět metrů disponuje výkonem 182 koní, ujede na jedno natankování 650 km a doba doplnění vodíkových nádrží nepřekračuje pět minut.
Prius
Při příležitosti vyhlášení výsledků loňského roku představila značka i novou, již šestou generaci modelu, který je od roku 1997 ikonou všech, kteří preferovali hybridní technologii.
Budoucnost?
Vývoj prodejů a počtu objednávek v prvním čtvrtletí naznačuje, že i letošní rok by mohl být pro Toyotu úspěšný. Toyota předpokládá překonání loňského prodejního rekordu a zároveň i rychlejší růst než deset procent za celý trh.
Toyota zároveň pozorně sleduje vývoj okolo návrhu emisní normy Euro 7, která může výrazně ovlivnit trh nových vozů v Evropě. Ačkoliv považuje stávající podobu návrhu za nereálnou a z hlediska vlivu na životní prostředí kontraproduktivní, je Toyota připravena požadavky normy díky široké nabídce alternativních pohonů splnit.
Toyota bude dál rozvíjet široké spektrum alternativních pohonů od full hybridů a plug-in hybridů přes bateriové elektromobily k vozům na vodíkové palivové články i motory spalující vodík.
Zdroj: TOYOTA CENTRAL EUROPE-CZECH