Toyota začíná testovat model Hilux poháněný vodíkem

Toyota odhalila ve Velké Británii prototyp modelu Hilux, poháněného elektromotorem, čerpajícím energii z vodíkových palivových článků. Využívá přitom klíčové prvky vodíkové Toyoty Mirai. Hilux je celosvětovou ikonou značky Toyota s pověstí mimořádně spolehlivého a odolného vozu. Vývojový projekt zkoumal možnosti, jak zachovat kvality modelu i v případě nasazení nového elektrického pohonu s palivovým článkem.

Průkopnický pick-up vznikal ve výrobním závodu společnosti Toyota Manufacturing UK v anglickém Derby. Spolupracovalo na něm konsorcium firem (viz níže) a projekt byl finančně podpořen britskou vládou.

Začátek před rokem

Projekt byl zahájen počátkem roku 2022 studií proveditelnosti v režii firem TMUK a Toyota Motor Europe. Následně se podařilo získat finanční dotaci britské vlády prostřednictvím Centra pro pokročilé pohony (APC), neziskové organizace podporující vývoj čistších technologií a nových koncepcí v oblasti mobility.

Díky tomu se podařilo 1. července 2022 spustit intenzívní program konstrukce a vývoje s dalšími partnery tvořícími konsorcium, společnostmi Ricardo, ETL, D2H Advanced Technologies, Thatcham Research – a za dodatečné podpory ze strany Toyota Motor Corporation (TMC).

Výroba prototypů byla spuštěna 5. června letošního roku ve vyhrazených prostorách závodu TMUK. Již po třech týdnech byl dokončen první prototyp, který je prvním z 10 kusů naplánovaných do konce tohoto roku.

Vodík je uložen v trojici vysokotlakých zásobníků. Díky nim prototyp Hiluxu disponuje odhadovaným dojezdem přes 600 km. To je výrazně více, než by bylo možné dosáhnout s klasickými akumulátory. Hybridní baterie, do níž se ukládá elektřina vyráběná přímo vozidlem pomocí palivového článku, je zabudována pod ložnou plochu pick-upu, a nezabírá tak žádné místo v kabině.

Všechny vozy budou podrobeny přísnému testování s cílem zajistit bezpečnost, dynamické jízdní schopnosti, funkčnost a odolnost v souladu s vysokými standardy sériového modelu.

Firma Ricardo zajistila přípravu výroby prototypu v podobě konstrukčních a vývojových úloh, resp. ověření kompletního výrobního postupu společně s týmy TMUK. Ricardo v nadcházejících měsících podrobí vozidlo komplexnímu hodnocení před rozhodnutím o možnosti uvedení sériového modelu v druhé polovině dvacátých let.

Informace o členech konsorcia:

Toyota Motor Manufacturing UK (TMUK) ve svém závodu v Burnastonu v hrabství Derbyshire vyrábí modely Corolla Hatchback, Corolla Touring Sports a užitková vozidla. V závodu Deeside v severním Walesu dále vyrábí hybridní motory.

Společnost TMUK zahájila výrobu v roce 1992 jako první evropský výrobní podnik ve stoprocentním vlastnictví Toyoty, který se následně stal prvním místem výroby hybridních elektromobilů mimo území Japonska. Toyota do výrobních provozů ve Velké Británii doposud investovala přes 2,75 mld. Liber. TMUK dnes zaměstnává přes 3000 lidí a nepřímo podporuje mnoho dalších pracovních míst v rámci široké sítě britských dodavatelů.

Ricardo je globální společnost poskytující strategické poradenství v technických oborech a oblasti životního prostředí se specializací na dopravu, energetiku a vzácné zdroje. Společnost zajišťovala technické začlenění komponent palivových článků do podvozku Toyoty Hilux.

ETL (European Thermodynamics) se zasazuje poskytovat vysoce integrovaná termální řešení založená na špičkových konstrukcích a inovacích. ETL zjišťovala možnosti uspořádání s vratnými ventilátory a použitím více ventilátorů.

D2H Advanced Technologies poskytuje špičkové inženýrské služby v oblasti simulace, modelování, aerodynamiky, termodynamiky a konstrukce v oblasti motoristického sportu a dalších vysoce náročných odvětvích. D2H provedla analýzu výpočetní dynamiky kapalin (CFD) s cílem odhalit možnosti dalšího zlepšení.

Thatcham Research je specialistou na odhalování rizik v automobilovém odvětví, zaměřujícím se na hledání příležitostí a rizik nových technologií vozidel. Společnost v rámci tohoto projektu poskytuje poradenství v otázkách udržitelných oprav a zajišťuje přípravy školení na téma vodíkového pohonu pro opravárenské společnosti.

Zdroj: Toyota

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

*

code