Vodík jako alternativu benzínu nebo nafty zkouší i Citroen

Citroën ë-Jumpy Hydrogen doplňuje řadu lehkých užitkových vozidel. Řešení kombinuje technologii lithium-iontové baterie a vodíkového palivového článku. Splňuje požadavky intenzivního využívání ze strany profesionálů, s dobou dobíjení vodíku pouhé 3 minuty a dojezdem 400 km.

Umožňuje firmám mít k dispozici vozidlo s dostatečným dojezdem 24 hodin denně, 7 dní v týdnu, aniž by bylo nutné během dne doplňovat palivo. Citroën se pro toto hybridní řešení rozhodl na základě spolupráce se společností Symbio, která se specializuje na palivové články a je vytvořena společnostmi Michelin a Faurecia.

Vodíková technologie zajišťuje díky dlouhému dojezdu 400 km a rychlému doplňování paliva trvalou provozuschopnost vozidel a umožňuje velkou všestrannost. Vodíková technologie kombinuje lithium-iontovou baterii s kapacitou 10,5 kWh a palivový článek s výkonem 45 kW, který je napájený třemi vodíkovými nádržemi s tlakem 700 barů vyvinutými společností Faurecia s užitečnou kapacitou 4,4 kg vodíku. Při kontaktu vodíku a vzduchu s katalyzátorem se v palivovém článku vyrábí elektřina, která pohání elektromotor, a jediným uvolňovaným zbytkem je vodní pára. V porovnání s baterií je proto palivový článek považován spíše za měnič energie než za zařízení pro její ukládání.

Naplnění nádrží u místní stanice s tlakem 350 barů trvá pouhé tři minuty pro polovinu nádrže (nebo tři minuty pro plnou nádrž u stanice s tlakem 700 barů). Baterie o kapacitě 10,5 kWh, která slouží jako rezerva na 50 km, když jsou vodíkové nádrže prázdné, se jednoduše třikrát až pětkrát týdně dobíjí v noci přes standardní 220 V zásuvku.

Vodík poskytuje energii potřebnou pro větší dojezd, zatímco baterie se střední kapacitou kombinuje sílu a výkon s rekuperací energie a schopností dobíjení. Toto řešení má několik výhod. Zaprvé je to kompaktnost, protože baterie pod sedadly a nádrže pod podlahou nemají žádný dopad na objem zavazadlového prostoru. Nedochází rovněž k žádným kompromisům z hlediska výkonu, protože palivový článek je dostatečně výkonný, aby zajistil konstantní rychlost na dálnici. Baterie pak dodává energii potřebnou pro akceleraci a další funkce, jako je potřeba většího výkonu při rozjezdu a prvních kilometrech. Hybridní technologie navíc zvyšuje životnost pohonného systému a snižuje riziko, že dojde palivo, protože baterie poskytuje rezervní energii, když jsou vodíkové nádrže prázdné.

Pohodové používání

Vozidlo poskytuje díky hybridní elektro-vodíkové technologii velký fyzický i psychický komfort. Uživatel může s klidem provádět veškerou potřebnou činnost, aniž by se musel zabývat dojezdem a schopností naložit náklad.

Celkový dojezd 400 km nabízí velkou všestrannost. Uživatel může podnikat mnoho krátkých cest bez starostí o dobíjení, což splňuje očekávání 44 % zákazníků segmentu kompaktních dodávek, kteří uvádějí, že občas ujedou více než 300 km. Vodíková technologie představuje nové řešení v oblasti profesionální mobility, které doplňuje vývoj čistě elektrických verzí. Vodíková technologie je méně citlivá z hlediska přepravy těžkých nákladů, rychlosti jízdy a klimatických podmínek, jako jsou teploty pod bodem mrazu, které snižují dojezd. Dojezd je méně citlivý na výkyvy, což umožňuje lepší plánování činnosti. Pohonný systém navíc vytváří teplo, které zlepšuje tepelný komfort cestujících.

Ë-Jumpy Hydrogen může být díky ultrarychlému doplňování paliva neustále v provozu. Řidiči nemusí nutně do svých denních jízd zahrnout jednu nebo více přestávek na nabíjení, a protože se nádrž naplní za pouhé 3 minuty, mají vůz k dispozici 24 hodin denně. „Pokud jde o pohon, ë-Jumpy Hydrogen nabízí dobrý dojezd a s dobíjením baterie a doplňováním vodíkových nádrží není žádný problém.

Nosnost zůstala zachována. Užitný objem vozu ë-Jumpy Hydrogen je stejný jako u verze se spalovacím motorem: 5,3 m3 u verze M a 6,1 m3 u verze XL. Jeho užitečné zatížení a maximální hmotnost přívěsu může u obou verzí dosáhnout jedné tuny. Užitečná šířka mezi podběhy kol 125 cm je dostatečná pro nakládání europalet.

Toto řešení je vhodné pro různé subjekty jako jsou komunální služby a místní úřady, odvětví dopravy a logistiky, expresní nebo speciální kurýrní služby, zásahová vozidla například provozovatelů dálnic, kteří musí vykonávat kratší nebo delší cesty do míst, kam se musí v případě nouze dostat atd.

Zdroj: Citroen, C Automobil Import

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

*

code