Dacia přes pokles trhu roste
Trh nový automobilů klesl podle dostupných informací proti roku 2021 o 7,5%. Jako hlavní příčina se uvádí problémy dodavatelů, vzniklé v předchozím období, ochromeném opatřeními proti plandemii Covidu. Tyto problémy budou, podle předpokladů automobilek, pokračovat i v letošním roce. Ještě více se tak projeví rozdíly mezi automobilkami, které mají tyto vztahy vládnuté lépe, než jiné.
Mezi ty, které navzdory obecné situaci zaznamenaly v roce 2022 nárůst, patří Dacia. S prodejem 573 800 vozů a to představuje 6,8% navíc oproti roku 2021. V roce 2022 také prodala 8miliontý vůz od roku 2004, kdy značku převzal Renault.
Trocha čísel
Trhy, na kterých se prodávají vozy Dacia, se oproti roku 2021 zmenšily o 5,5 %. V roce 2022 dosáhla Dacia podílu 7,6 % prodejů retailovým zákazníkům na evropském trhu se. Tím posílila svou pozici již druhý rok po sobě, když si v roce 2021 připsala 6,2% podíl.
Ve Francii, největším trhu značky, bylo v roce 2022 zaregistrováno 130 800 osobních vozů Dacia, což představuje nárůst o 4,5 % oproti roku 2021, a to i přes pokles trhu o 7,8 %. Tento výkon posunul tržní podíl značky Dacia o jeden procentní bod na 8,6 %, čímž se značka poprvé dostala na třetí místo na trhu osobních automobilů. Na prodejích retailovým zákazníkům se Dacia podílela 15,8 % (nárůst o 1,3 bodu), což znamená, že každý šestý retailový zákazník si v roce 2022 vybral značku Dacia.
V Německu, na trhu, kterému dominují vozy segmentu C, zaznamenala Dacia svůj dosud nejsilnější výkon, když dosáhla 50% nárůstu objemu prodeje s 60 300 prodanými vozy retailovým zákazníkům a poprvé v historii se podílela na prodeji osobních vozů více než 2 % a na prodeji osobních vozů retailovým zákazníkům 5 %. Dacia předstihla některé zavedené značky a obsadila šesté místo na retailovém trhu.
Větší podíl na trhu získala Dacia také v Itálii, kde prodala 67 300 osobních automobilů, což je o 9,2 % více než v roce
2021, a to i přes pokles trhu o 9,7 %. Její podíl na trhu osobních automobilů (5,1 %) se oproti roku 2021 zvýšil o 0,9 bodu. V oblasti prodeje retailovým zákazníkům se Dacia posunula o jedno místo na čtvrtou pozici a dosáhla tržního podílu 8,3 % (nárůst o 2 body oproti roku 2021).
Ve Španělsku prodala Dacia 37 800 osobních automobilů, což je o 2,7 % více než v roce 2021, a to navzdory poklesu trhu o 5,3 %. Na prodeji osobních počítačů se podílela 4,7 %, což představuje nárůst o 0,4 bodu oproti roku 2021. V prodeji retailovým zákazníkům se Dacia umístila na čtvrtém místě a dosáhla tržního podílu 8,1 % (nárůst o 0,6 bodu oproti roku 2021).
Ve Spojeném království Dacia více než zdvojnásobila objem svých prodejů s nárůstem 55 % oproti roku 2021, a to i přes pokles trhu o 2 %. Podíl značky na retailovém trhu vzrostl z 2,0 % v roce 2021 na 3,1 %, čímž se Dacia umístila na 13. místě (nárůst o pět míst).
K dobrým výsledkům značky Dacia v roce 2022 výrazně přispěly i další trhy. V Rumunsku se značka podílela na prodeji osobních automobilů více než 30 %, což představuje nárůst o 2 body oproti roku 2021. V Portugalsku a Belgii si Dacia udržela první místo v prodeji retailovým zákazníkům.
Východní Evropa, mezi kterou počítá značka pobaltské státy, Slovensko a Česká republika, zaznamenala růst prodeje osobních automobilů o více než 30 %.
V Turecku prodala Dacia o 30 % více osobních vozů než v roce 2021 a dosáhla tržního podílu přes 6 %, což představuje nárůst o 1,1 bodu oproti roku 2021.
V rámci skupiny „Europe 5„, kterou tvoří Francie, Spojené království, Německo, Itálie a Španělsko, šest z deseti zákazníků značky Dacia nebylo dříve zákazníky skupiny Renault. Osm z deseti zákazníků značky Dacia si koupí další vozidlo skupiny Renault.
Za méně než 15 měsíců uvedla Dacia na trh čtyři nové klíčové modely, a to Sandero, Spring, Duster v roce 2021 a Jogger v roce 2022. Na konci roku 2022 začalo zavádění nové vizuální identity značky Dacia. Ta zahrnuje nové barvy a rozpoznatelný emblém Dacia Link s minimalistickými písmeny „D“ a „C“ propojenými jako články řetězu evokující robustnost a jednoduchost.
Inventura modelů
V roce 2022 se prodalo 229 500 kusů modelu Sandero (což představuje nárůst o 1,2 % oproti roku 2021). Již šestý rok po sobě byl model Sandero nejprodávanějším modelem na evropském retailovém trhu a druhým nejprodávanějším osobním automobilem v Evropě napříč všemi prodejními kanály.
Stejně tak si model Duster udržel první místo na evropském retailovém trhu SUV – tuto pozici si drží od roku 2018 – a stal se druhým nejprodávanějším vozem na evropském retailovém trhu, hned za modelem Sandero. V roce 2022 se ve všech zemích prodalo 197 100 kusů (což představuje nárůst o 5,8 % oproti roku 2021) a od uvedení na trh v roce 2010 se na silnicích objevilo více než 2 miliony vozů Duster.
V roce 2022 se prodalo 48 900 kusů plně elektrického modelu Spring (což představuje nárůst o 75 % oproti roku 2021). Od svého uvedení na trh v roce 2021 získal model Spring více než 100 000 zákazníků, z nichž tři čtvrtiny tvoří retailoví zákazníci. Model Spring patří mezi nejprodávanější elektromobily na evropském retailovém trhu.
V prvním roce prodeje se v roce 2022 prodalo 56 800 kusů modelu Jogger, čímž se tento model umístil na druhém místě mezi prodávanými vozidly segmentu C, která nejsou SUV, na evropském retailovém trhu.
Každý třetí zákazník vozu Dacia a 58 % zákazníků vozu Jogger volí TCe 100 ECO-G – dvoupalivový benzinový/LPG motor, který produkuje v průměru o 10 % méně emisí CO2 (118 g CO2/km) než ekvivalentní benzinový motor a po naplnění obou nádrží vozu nabízí dojezd přes 1 000 km.
Část atraktivity vozů Dacia spočívá v široké nabídce výbav a motorů. Více než 70 % zákazníků si i nadále vybírá nejlépe vybavené verze. Model Spring, který přichází jako skutečná podpora elektromobility, si na retailovém trhu vybralo 93 % zákazníků, kteří si poprvé koupili elektromobil.
Výhled do budoucna
Snahou je rozšiřovat nabídku elektrifikovaných vozidel. Jogger HYBRID 140 – vůbec první hybridní vůz značky Dacia – je nejdostupnějším hybridním rodinným vozem na trhu. Jogger HYBRID 140, vybavený osvědčenou a prověřenou, vysoce výkonnou technologií Renault, je vybaven systémem automatické převodovky bez spojky a nabízí zákazníkům vyšší výkon, komfort a úspornost.
Dacia Spring s novým motorem (65 k/48 kW) ELECTRIC 65 nabízí vyšší výkon a zajišťuje lepší zrychlení a rekuperaci. Odhaluje také novou výbavu Extreme. Ve druhé polovině roku bude úroveň výbavy Extreme dostupná v celé modelové řadě a navazuje na koncept, který byl dobře přijat při uvedení modelu Jogger na trh a ztělesňuje outdoorového ducha značky Dacia.
Od začátku roku 2022 modernizuje Dacia svou distribuční síť v souladu s novou identitou značky. Cílem tohoto ambiciózního projektu je zvýšit viditelnost a atraktivitu prodejních míst a vytvořit funkční a flexibilní prostředí. Do konce roku 2022 bylo modernizováno již 10 % míst distribuční sítě Dacia.
Zdroj: Dacia, Renault Česká republika