Češi preferují koupi ojetiny. O elektromobily ale zájem nemají
Češi stále kupují častěji auta ojetá místo nových. Vlna hysterie proti naftovým motorům, která zdá se končí, zvedla zájem o modely s benzínovým motorem. Vzhledem k známé praktičnosti našich řidičů tak není překvapením, že se dnes nejvíc prodávají vozy kombi s benzínovým motorem v ceně nad 200 tisíc korun.
Podle průzkumu Asociace prodejců použitých automobilů-autobazarů (APPAA) je v tuto chvíli při plánování koupě vozu 70 % Čechů pro ojetý vůz. Prodeje nových aut klesají, nicméně prodejci ojetých vozů hlásí významné prodejní nárůsty.
Češi si to umí spočítat. „Nové auto ztratí přibližně 10 až 20 % na ceně sotva vyjede z prodejny,“ zmiňuje jednoduché počty českých zákazníků Igor Sirota, mluvčí Ústředního automotoklubu ČR. Do „nového“ vozu jsme přitom ochotni investovat v průměru kolem 200 tisíc korun. Jestliže se před třemi lety kupovala auta, která měla hodnotu 180 tisíc, dnes je průměrná cena ojetého vozu přibližně 220 tisíc. Z toho je patrné, že se zájem přesouvá k lépe vybaveným vozům.
Podle průzkumu Češi dávají přednost automobilům na benzínový pohon. Ten si vybere více než 63% motoristů. O dieselové motory má zájem 46 % řidičů. Přitom právě naftě patří podle některých budoucnost. „Nastupuje doba, kdy se opět vrátíme k motorům dieselovým, které budou mnohem ekologičtější, propracovanější a levnější,“ nastiňuje Přikryl z APPAA.
Auta na elektrický pohon jsou naopak, alespoň podle českých šoférů, slepou uličkou. Zájem o ně je ve statistikách téměř nulový. V jejich neprospěch hraje vysoká pořizovací cena a zcela nekonkurenceschopná využitelnost, daná nízkým dojezdem, dlouhou dobou a velmi problematickými možnostmi dobíjení, v kombinaci se sníženými užitnými vlastnostmi. U některých řidičů se přidává i obava z výrazného nárůstu ceny elektřiny v budoucnosti, kdy by mohly kvůli tlaku na odstavení některých elektráren přestat stačit zdroje. Elektřina by tak mohla být nedostatková a navíc stát by byl nucen přesunout výpadek příjmů spotřební daně z pohonných hmot na elektřinu.
.
.
O něco lépe si vede hybridní pohon. Ani to ale není žádná sláva. Do svého vozového parku by si ho pořídilo necelých 7% Čechů. V případě hybridů slyšeli při jejich nákupu Češi nejen na levnější a ekologičtější provoz, ale i na parkování ve velkých městech zdarma. I když to se například v Praze zrušilo.
Zásadně se změnil i postoj k výbavě vozu. Podle průzkumu APPAA na výbavu hledí čím dál tím více řidičů. „K nejžádanější výbavě patří vyhřívané sedačky, parkovací kamera, nebo navigace,“ upřesňuje Foltýn z Auto ESA. Automobilový průmysl musí počítat se stoupajícími nároky řidičů. Zatímco před několika lety byla klimatizace ve voze jen za příplatek, dnes je naprostým standardem. Obecně je výbava vozu důležitá pro drtivou většinu řidičů. Tedy dohromady pro více než 86 % šoférů. A většina si za ní je taky ochotna připlatit, konkrétně víc jak dvě třetiny motoristů. To souvisí i s větším apetitem po ojetých vozech. Než aby si lidé koupili nové auto v základní výbavě, raději si pořídí vůz mírně ojetý, ale s větší výbavou.
Odkývnout musíme i známý fakt o tom, že Češi jsou národ kombíkářů. Kombi by podle nového průzkumu preferovalo 43 % řidičů. Na druhé místo nejžádanějších typů karoserie se dostaly čím dál oblíbenější SUV a “na bednu” by se dostaly i malé vozy – hatchbacky. Klasiku v podobě sedanu by uvítalo jen 10 procent českých řidičů. Své zkušenosti s tím má iautobazar AutoESA, kde se na první místa v prodejích řadí evergreen českých autobazarů ŠKODA Octavia ve variantě kombi, následovaná rodinnými vozy od značek VW a Ford.
Vozový park pak mimochodem měníme v průměru každých 4 až 5 let. Nejprodávanější značkou, například ve střední a nižší střední třídě, je přitom už několik let Škodovka. To se také téměř nemění jen s tím rozdílem, že dnes je to Octavia a před dvaceti lety to byl Favorit.
Zdroj: Automotoklub ČR