Citroen C4 i C4X dostaly facelift. K vidění jsou nyní na Autosalonu v Paříži

Citroën C4 byl uveden na trh koncem roku 2020. V 1. pololetí roku 2024 se zařadil s v souhrnu všech druhů pohonu na 2. místo v Evropě na trhu kompaktních hatchbacků segmentu C, hned za nejúspěšnější model Golf. Rovněž se řadí na 3. místo na trhu s vozy se spalovacím motorem.

Citroën C4 X byl uveden na trh v roce 2023, zaznamenal velmi dobrý start na svém preferovaném trhu, na Blízkém východě, a to zejména v Turecku.

Citroën využívá probíhající pařížský autosalon k uvedení faceliftu těchto modelů, které jsou součástí modernizace řady hatchbacků segmentu C. Během jednoho roku tak Citroën obměnil svou řadu užitkových vozů, zmodernizoval vozy Berlingo a SpaceTourer, nabídl Nové C3 a C3 Aircross ze segmentu B a chystá se znovu uvést na trh 2 hlavní modely v segmentu C.

Exteriér

Při práci na přední a zadní části (u modelu C4) bylo cílem zjednodušit je a strukturovat. U obou modelů se mění přední část, inspirovaná konceptem OLI z roku 2022, kde je použito nové logo. Změnou prošly také světlomety, které jsou nyní užší a dynamičtější. Nicméně světla denního svícení s integorvanými směrovými světly připomínají spíše amatérské dodatečné instalace na vozech, které denní svícení z výroby neměly a kutilové si přidělávali vlastní pásky svícení, koupené na internetu za pár korun. U modelu C4 došlo ke změně i zadní části, která získala čistší a stabilnější vzhled, zatímco C4 X si zachovává vzhled fastbacku.

Jednotlivé prvky karoserie byly navrženy v úzké spolupráci s odborníky na aerodynamiku. Při pracech bylo myšleno i na takové detaily, jako je vertikální obvodová hraně předních světlometů, usměrňující proudění vzduchu.

Přední nárazník je vybaven moderní mřížkou umístěnou nad ochranným štítem, který se ve spodní části inspiroval vozy SUV. U verzí YOU a PLUS je v odstínu Mercury, u modelu MAX v odstínu Silver Chrome. V mřížce nárazníku jsou svisle umístěny barevné klipy v odstínu Pure Black nebo Gold Satin, které podtrhují novou strukturu.

Při pohledu z boku upoutají nová 18palcová kola AMBER s diamantovým výbrusem z dvojího materiálu. Jejich design je nejen vizuálně atraktivní, ale přispívá také k lepší aerodynamické účinnosti. Boční lišty byly přepracovány tak, aby vůz působil plynuleji. Jejich design pomáhá opticky prodloužit siluetu vozu a dodává mu dynamičtější vzhled.

U zadní části nového Citroënu C4 byly eliminovány veškeré složitosti. Spojení mezi spodní částí C-sloupku a zadními světly je těsnější, což přispívá k celkové aerodynamické účinnosti C4. Zadní světla, klíčové prvky tohoto celku, jsou navržena tak, aby odpovídala vizuálnímu vzhledu přední části a zároveň opticky rozšiřovala záď vozu. Černý pás v provedení Glossy Black spojuje zadní světla a slouží jako podklad pro nápis Citroën.

Nový Citroën C4 X si v zadní části vozu nevyžádal žádné výrazné změny. Zůstává víko zavazadlového prostoru, jehož svislá část se svažuje dopředu ii zadní LED světla, ladící s předními světlomety.

Dva nové odstíny v nabídce

Tuto změnu vzhledu vozů C4 a C4 X doprovází i změna barvy. Do nabídky byly zařazeny dva nové odstíny. Vedle nedávno uvedené modré Eclipse s okouzlující hloubkou, červené Elixir, bílé Okenite a černé Perla Nera (perleťové) bude k dispozici barva zelená Manhattan, zářivá, elegantní a plná energie, a šedá Mercury, střízlivá a moderní.

Kromě toho zůstává v nabídce i dvoubarevná varianta s černou střechou, která dodává vozu punc odlišnosti a exkluzivity.

Interiér

Uvnitř vozu jsou použita nová přepracovaná sedadla Citroën Advanced Comfort®, poskytující cestujícím slušný prostor na všech místěch. Nový je 7″ digitální přístrojový panel, který doplňuje 10″ dotykový displej. Pohodlí zvyšuje i odpružení Citroën Advanced Comfort®. a téměř 20 technologií asistenčních systémů.

Sedadla Advanced Comfort® mají prošívané polštáře na sedáku s 15 mm silnější pěnu. Při jízdě vede tělo texturovaná pěna na povrchu a vrstva tuhé pěny uprostřed sedadla, poskytující  pohodlí při jízdě i na dlouhé vzdálenosti. V kombinaci s odpružením Advanced Comfort® cestující využívají odpružení tlumičů s progresivními hydraulickými dorazy©, které pohlcují nerovnosti vozovky a vytvářejí dojem jízdy na „létajícím koberci“.  Jedná se o významný pokrok oproti tradičním systémům odpružení.

Vnitřní rozměry C4:

  • Rozvor 2 670 mm
  • prostor pro kolena vzadu 198 mm
  • Vnější šířka 1 800 mm umožňuje usazení tří cestujících vzadu
  • šířka v úrovni ramen činí 1 380 mm
  • šířka v úrovni loktů 1 440 mm
  • Zavazadlový prostor o objemu 380 litrů s nízkým, rovným nakládacím prahem (715 mm) a rovnými boky
  • Dvoupolohová podlaha zavazadlového prostoru s maximálním objemem 1 250 litrů při sklopeném zadním sedadle
  • Boční háčky pro zavěšení tašek a vnitřní systém pro přepravu dlouhých předmětů

Vnitřní rozměry C4 X:

 Prostor pro kolena ve druhé řadě: 198 mm, což nabízí vynikající komfort ve své kategorii.

    • Sklon opěradla: 27 stupňů
    • Vnější šířka: 1 800 mm, takže se do vozu vejdou tři osoby sedící vedle sebe.
    • Šířka v úrovni ramen: 1 366 mm a šířka v úrovni loktů: 1 440 mm
    • Objem zavazadlového prostoru: 510 litrů
    • Maximální šířka uvnitř zavazadlového prostoru: 1 010 mm mezi podběhy kol

Infotainment a 7″ digitální přístrojový panel

Pozadu nezůstala ani přístrojová deska, která u verze MAX zavádí zcela nový 7″ přístrojový panel s vysokým rozlišením umístěný za volantem. Grafické rozhraní doplňuje 10″ dotyková obrazovka. Tento digitální přístrojový panel je doplněn barevným head-up displejem, který zobrazuje důležité informace.

Modely C4 a C4 X jsou vybaveny nejnovější generací systému infotainmentu s 3D navigací. Toto rozhraní využívá 10″ HD obrazovku, kterou si zákazníci mohou přizpůsobit pomocí systému „widgetů“.  Widgety umožňují přístup k aplikacím a obsahu na dotykové obrazovce vozidla. Systém bezdrátového zrcadlení chytrého telefonu na 10″ HD tabletu lze aktualizovat metodou „over the air“.

Rozhraní je rovněž vybaveno systémem přirozeného rozpoznávání hlasu, což je digitální asistent, který mohou cestující „aktivovat“ příkazem „Hello Citroën“ a který rozumí tomu, co říkají, odpovídá na jejich otázky a vykonává jejich hlasové příkazy. Modely C4 a C4 X navíc nabízejí ChatGPT vyvinutý společností OpenAI, který je díky systému rozpoznávání hlasu a zvuku SoundHound přímo integrován do systému infotainmentu a je k dispozici prostřednictvím balíčku „Connect Plus“.  Citroën s ChatGPT představuje nový nástroj generativní umělé inteligence, který umožňuje ještě plynulejší a přirozenější rozpoznávání hlasu a zvyšuje komfort na palubě prostřednictvím digitálního asistenta, který podporuje inteligentní a interaktivní životní prostor usnadňující každodenní život.

Asistenční systémy

Nové vozy C4 a C4X jsou vybaveny až 20 pokročilými asistenčními systémy, které využívají automatizované technologie, jako jsou senzory a kamery, pro zvýšení bezpečnosti na silnici:

  • Active Safety Brake: Tento systém zasáhne v případě detekce rizika kolize a automaticky zabrzdí vozidlo, aby se zabránilo nehodě. Funguje ve dne i v noci a rozpoznává různé překážky, včetně chodců a cyklistů.
  • Systém varování před srážkou: Tato funkce při rychlosti vyšší než 30 km/h upozorňuje řidiče na potenciální nebezpečí srážky s vozidlem jedoucím před ním a umožňuje mu rychle reagovat.
  • Highway Driver Assist: Tento systém poloautonomní řízení 2.stupně, který kombinuje adaptivní tempomat a systém varování před neúmyslným opuštěním jízdního pruhu, umožňuje částečné předat řízení vozu, přičemž stále vyžaduje bdělost a kontrolu ze strany řidiče.
  • Adaptivní tempomat s funkcí Stop & Go: Tento systém upravuje rychlost podle vozidla jedoucího vpředu, udržuje bezpečnou vzdálenost a může vůz i zastavit a zase ho rozjet bez zásahu řidiče.
  • Barevný head-up displej: barevné promítání základních informací o jízdě přímo do zorného pole řidiče, který se tak může soustředit na silnici před sebou.
  • Zpětná parkovací kamera se systémem Top Rear Vision: zadní kamera přenáší po zařazení zpátečky na displej pohled na situaci za vozem v úhlu 180° s barevnými čárami upozorňujícími na vzdálenost od překážky.
  • Vision 360: panoramatický pohled kolem vozidla v úhlu 360° aktualizovaný v reálném čase, který pomáhá řidiči při manévrech při nízké rychlosti.

Kromě toho nabízejí také systém sledování mrtvého úhlu, systém varování před neúmyslným opuštěním jízdního pruhu, varování před rizikem ospalosti (Coffee Break Alert), systém varování před snížením pozornosti řidiče, automatické přepínání dálkových světel, rozšířené rozpoznávání dopravních značek.

Pohon

Na některých trzích bude k dispozici verze s benzínovým motorem 1,2 l 130 EAT8 s výkonem 130 k a osmistupňovou automatickou převodovkou. Dále byly letos nedávno představeny verze Hybrid 100 a Hybrid 136.

Nabídku doplní elektrické verze 110 kW a 115 kW, nabízející u modelu C4 dojezd až 355 km, resp. 415 km. Model C4 X ujede podle vverze 360 km, resp. 425 km. Kombinace menší baterie s účinným rychlonabíjením snižují náklady, hmotnost a spotřebu paliva a zároveň usnadňují překonávání delších vzdáleností. V současné době prochází homologačním schválením.

Technologie Hybrid 48V

Jednotka Hybrid 100 bude dostupná pouze u vozu Citroën C4. Silnější pohon Hybrid 136 bude u obou modelů Citroën C4 i C4 X. Tato technologie nabízí úspornější jízdu díky snížení spotřeby paliva. Je výhodná zejména pro řidiče ve městech, kde lze podle odhadů až 50 % jízdy uskutečnit v elektrickém režimu, čímž se sníží provozní náklady.

Protože tato technologie nevyžaduje dobíjení v nabíjecí stanici, je její používání velmi snadné. Komfort jízdy zvyšuje plynulé automatické řízení obou motorů, elektrického i spalovacího, které se přizpůsobují jízdním podmínkám bez nutnosti zásahu řidiče.

Verze Hybrid 136 je postavena na tříválcovém motoru o objemu 1199 cm3 s výkonem 136 k (100 kW). S ním propojený synchronní elektromotor s permanentními magnety je schopen vyvinout výkon 21 kW (28 k) a točivý moment 55 Nm, takže zajišťuje pohon při nízkých požadavcích na točivý moment a při nízkých rychlostech, typicky při pomalém rozjezdu. Dobíjí baterii během brzdění, čímž minimalizuje opotřebení brzd. Systém doplňuje 48V řemenový startér pro rychlé nastartování spalovacího motoru, elektrifikovaná šestistupňová dvouspojková převodovka ë-DCS6 a 48V lithium-iontová baterie s kapacitou 432 Wh umístěná pod levým předním sedadlem, která šetří objem kabiny i zavazadlového prostoru.

Verze Hybrid 100 je navržena na stejném technickém základě, ale s výkonem 100 k (74 kW).

Elektropohon

V roce 2020 Citroën jako jeden z prvních nabídl 100 % elektrický pohon u hatchbacku segmentu C. Modely vybavené rychlonabíjením o výkonu 100 kW jsou vhodné i pro cesty na dlouhé vzdálenosti, pokud po jsou cestě vhodné nabíječky. Vozidlo se na takové nabíječce schopno za jednu minutu dobít přibližně na 10 km dojezdu a 80% nabití dokáže obnovit za méně než 30 minut.

Rozdíl mezi oběma elektrickými verzemi nové ë-C4 a nové ë-C4 X spočívá především v jejich dojezdu a přizpůsobivosti různým typům cest. Verze s baterií o kapacitě 54 kWh a motorem o výkonu 115 kW dosahuje dojezdu až 420 km je vhodná zejména pro cesty mimo město, neboť nabízí větší flexibilitu pro delší trasy bez nutnosti častého dobíjení. Tato

Verze s baterií o kapacitě 50 kWh a výkonem motoru 100 kW má dojezd až 360 km. Je použitelná pro každodenní jízdy v městském a příměstském prostředí.

Citroën e-ROUTES: Plánování cest

Aplikace Citroën e-ROUTES nabízí dynamické plánování trasy. Je v reálném čase propojena s údaji o vozidle a sleduje dopravní situace a informace o nabíjecích stanicích. Přizpůsobuje se měnícím se podmínkám a v reálném čase se mění tak, aby optimalizovala trasu. V roce 2025 budou funkce plánovače cest e-ROUTES nabízeny přímo v palubním systému infotainmentu.

V2L: optimalizace spotřeby energie

Technologie V2L, neboli Vehicle-to-Load je techonolgie, která se objevuje u čím dál více modelů. Umožňuje elektromobilu dodávat elektřinu externím zařízením, čímž se automobil mění v mobilní zdroj energie. Citroën tuto funkci začlení do nových vozů ë-C4 a ë-C4X. Pro použití V2L stačí připojit požadované zařízení do vyhrazené zásuvky vozidla. Tato zásuvka bude k dispozici jako příslušenství od 1. poloviny roku 2025.

V2L je užitečná zejména v situacích, kdy je omezený přístup k elektřině, například při cestování nebo při venkovních aktivitách. Představte si, že byste mohli během pikniku nebo výpadku proudu doma zapojit notebook, nabít elektrokolo nebo dokonce napájet malou ledničku přímo z auta. Množství energie dostupné pro externí zařízení bude určovat kapacita baterie vozidla. Vůz si přitom samozřejmě pohlídá, aby mu zbyl dostatek energie pro další jízdu.

Zdroj: Citroen, C Automobil Import

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

*

code