Dacia Spring po třech letech omladila a dostala dospělý vzhled
Dacia Spring byla v době svého vstupu na český trh nejen první elektromobil značky Dacia, ale i modelem, který nabízel cenu pod půl milionu korun. Na našich stránkách jsme její dosavadní historii průběžně sledovali, ať už od prvních zmínek, přes uvedení na trh, až po první facelift. Prošla samozřejmě také naším redakčním testem.
Od doby zahájení prodeje v roce 2021 pak byl dokonce v letech 2022 a 2023 třetím nejprodávanějším elektromobilem pro soukromé zákazníky. Dosud tak bylo od uvedení na trh po celém světě zaregistrováno více než 150 000 vozů Dacia Spring. Údaje z konektivity vozidla ukazují, že průměrná denní cesta uživatelů modelu Spring činí 37 km při rychlosti 37 km/h. V 75 % případů je vůz dobíjen doma.
Dacia Spring se od svého uvedení na trh nepřestala vyvíjet. Od roku 2022 je dodávána s novým logem a designem značky a v roce 2023 dostala i výkonnější motor o výkonu 65 koní.
S pohotovostní hmotností 984 kg v nejvyšší výbavě Extreme je jediným elektromobilem v Evropě, který váží méně než tunu. V porovnání s předchozí verzí se hmotnost vozu zvýšila pouze o 6 kg (tj. o 0,6 %), a to navzdory mnoha novým asistenčním systémům ADAS, které ukládají předpisy, a také vylepšením standardní výbavy a zpracování.
Nový Spring využívá design značky Dacia, který byl poprvé představen u nejnovější generace modelu Duster. Výsledkem je vzhlůedově pohledné, vyvážené a dospělé auto. Uvnitř byly přepracovány všechny prvky, ale i zvenčí zůstala střecha jedinou částí karoserie, která je zachována z předchozího modelu.
Exteriér
Výrobce navazuje na charakter, který vozy Dacia mají. Ten se vyznačuje odolností vůči každodenním škrábancům, aniž by výrazně utrpěl na svém vzhledu. Pomáhají tomu tmavé ochranné prvky karoserie, zejména na náraznících a blatnících. Pomáhá i vysoká světlá výšk, která je výhodou na nezpevněných cestách.
Tvary nového designu vozu Dacia jsou členité a dodávají vozu Spring větší pocit dospělosti. Nová identita značky Dacia je jasně patrná na symbolickém světelném podpisu ve tvaru písmene „Y“, který je obzvláště výrazný u světel pro denní svícení vpředu a u obrysových světel vzadu, tvořenými LED diodami.
Moderní design nového Springu podtrhují grafické polepy, zdobící přední a zadní masku vozu ve výbavě Extreme. Podle slov výrobce mají symbolizovat mapu města, pro které je auto hlavně určeno. A opravdu, pokud se na přední polep podíváte, domečky i ulice jsou na něm jasně patrné. K robustnímu vzhledu přispívají 15palcová kola, zdobená stylovými lemy kol, která jsou nyní standardem pro verze s motorem o výkonu 65 k.
Výrobce při návrhu vozu myslel také na snadnou údržbu a minimalizaci potřeby. Na voze proto najdete například chrániče bočních prahů. Ty jsou lehké, snadno se montují, jsou cenově dostupné a snadno se vyměňují. Nenajdete ale, stejně jako u všech nových modelů Dacia, chromované lišty. Totéž platí pro střešní lišty, které jsou u vozu používaného převážně na krátké cesty obecně zbytečné a jejichž vypuštěním se ušetří hmotnost, zlepší aerodynamika, a tím i dojezd.
Nový Spring je k dispozici v šesti barvách, včetně nové béžové Safari a cihlově červené.
Interiér
Zcela přepracována byla mimo jiné přístrojová deska. Jak proto, aby se do ní promítl nový design interiéru Dacia, který se vyznačuje mnohem horizontálnější architekturou, tak proto, aby do ní byl integrován centrální displej multimediálního systému. Spring je vybaven digitálním přístrojovým panelem se 7″ displejem u všech verzí a velkým 10″ centrálním displejem multimediálního systému u vyšších úrovní výbavy.
Digitální přístrojový štít se sedmipalcovou barevnou obrazovkou je přizpůsobitelný a přehledně a srozumitelně zobrazuje důležité informace. Obrazovku lze přizpůsobit tak, aby zobrazovala další údaje, například zbývající dojezd, spotřebu energie nebo jízdní asistenty. Když se vůz nabíjí, zobrazuje úroveň nabití baterie a čas zbývající do úplného nabití.
Prostřední velký multimediální dotykový displej byl kvůli co nejlepší viditelnosti a ovladatelnosti umístěn co nejvýše. Do výbavových stupňů Essential a Expression se standardně dodává Media Control. To je multimediální systém, který lze ovládat z volantu, přičemž informace o médiích a telefonních hovorech se zobrazují na digitálním přístrojovém štítu. Jeho součástí jsou také dva reproduktory, připojení Bluetooth a port USB. Po připojení k bezplatné aplikaci Dacia Media Control může řidič ovládat funkce rádia/médií a přistupovat k dalším funkcím, jako je navigace, z displeje svého chytrého telefonu.
Systém Media Nav Live, který je součástí standardní výbavy výbavy Extreme a na přání se dodává u výbavy Expression, je vybaven velkým centrálním 10″ dotykovým displejem, který integruje online připojenou navigaci po dobu 8 let* s dopravními informacemi v reálném čase a vždy aktuálními mapovými podklady Evropy. Nabízí také bezdrátové ovládání systémů Apple CarPlayTM a Android AutoTM. Systém Media Nav Live je rovněž vybaven dvěma porty USB.
[* dostupnost v závislosti na zemi]
Další prvky, které zlepšují ergonomii řidiče jsou nový volant, který umožňuje lepší držení a snadnější přístup k ovládacím prvkům. Dále pak nový sloupek řízení s nastavitelnou výškou.
Ovladatelnosti pak pomáhají i nový elektrický posilovač řízení pro větší přesnost a lepší odezvu řízení a nová 15″ kola pro lepší přilnavost k vozovce (standardní výbava pro úroveň výbavy EXTREME).
Atmosféru pomáhají uvnitř všech nových modelů Spring vytvářet jednobarevné bílé prvky. Jsou umístěny kolem sdružených přístrojů, řadicí páky a dveřních schránek. Charakteristické písmeno „Y“ pro vozy Dacia, je umístěno v srdci středových výdechů ventilace. Je bílé, nebo měděné u výbavového stupně Extreme. Obložení středového panelu se liší podle úrovně výbavy: šedá Alto u výbavy Essential, cihlově červená u výbavy Expression a khaki u výbavy Extreme.
Stupeň výbavy Extreme dostane robustní gumové koberečky a prahy dveří se specifickým designem „topografických linií“.
Přestože kufr není z největších, jde o nejlepší kapacitu zavazadlového prostoru ve své kategorii. Na první pohled ale působí zavazadlový prostor o objemu 308 litrů (o 6 % více než u předchozího modelu) objemně. Se sklopenými zadními sedadly nabízí dokonce 1 004 litrů, čímž se vyrovná i některým vozům segmentu B. Navíc další odkládací prostory (dvojitá přihrádka, schránky ve dveřích atd.) s celkovým objemem téměř 33 litrů rovněž překračují standardy segmentu (31 litrů u verze s pravostranným řízením). Dále i schránka pod přední kapotou zvětšuje užitečný objem o 35 litrů.
Nový Spring lze vybavit příslušenstvím YouClip. Tento jednoduchý a důmyslný systém, který vynalezli inženýři společnosti Dacia, umožňuje praktickou a bezpečnou montáž řady specializovaného příslušenství na klíčová místa v kabině. Nový Spring je standardně vybaven 3 úchytnými body YouClip (jeden na palubní desce, dva na středové konzole). Do nich lze umístit odkládací kapsu, držák na chytrý telefon s indukční nabíječkou nebo bez ní nebo chytré zařízení „3 v 1“, které kombinuje držák na nápoje, háček na tašku a kapesní svítilnu.
Středová konzola může být vybavena exkluzivním držákem nápojů vyrobeným 3D tiskem, což je špičková technologie, která je flexibilní a šetří zdroje. Všechno toto příslušenství je k dispozici v prodejní síti Dacia.
Nové jízdní asistenty
Ty splňují nejnovější evropské bezpečnostní normy: automatické nouzové brzdění (městské/příměstské s detekcí vozidel, chodců, cyklistů a motocyklů), rozpoznávání dopravních značek s varováním před překročením rychlosti, asistent parkování vzadu, nouzové brzdění, varování před opuštěním jízdního pruhu, asistent udržování v jízdním pruhu, systém sledování pozornosti řidiče a nouzové volání (eCall). Aby Dacia svým zákazníkům usnadnila život, přidala chytré tlačítko “ My Safety“ pro rychlý přístup k preferované konfiguraci asistenčních systémů pro řidiče.
Pohon
Nejvýkonnější motor o výkonu 65 k/48 kW je nyní dostupnější, protože je k dispozici kromě výbavového stupně Extreme také od nového výbavového stupně Expression. Nabízí akceleraci z 0 na 100 km/h za 13,7 sekund.
Ve výbavových stupních Essential a Expression je model Spring vybavený motorem o výkonu 45 k.
Spotřeba verze s výkonem 65k je pod 13,5 kWh/100 km a 14,1 kWh/100 km u verze s výkonem 45 k.
Kompaktní baterie s kapacitou 26,8 kWh u všech verzí nabízí dojezd přes 225 km. To je dostatečný dojezd pro zákazníky, kteří podle údajů poskytovaných systémem konektivity vozu ujedou v průměru 37 km denně a stačí na dobití vozu přes noc z domácí zásuvky.
Pro zlepšení dojezdu je nová Dacia Spring poprvé vybavena systémem rekuperačního brzdění, který se aktivuje volbou režimu „B“ pomocí nového ovladače převodovky. V režimu D je energie vzniklá při brzdění (zpomalování) rekuperována a ukládána do akumulátoru, přičemž při zvednutí nohy dochází k malému zpomalení. Volbou režimu B řidič maximalizuje rekuperaci.
Nová Dacia Spring je standardně vybavena nabíječkou na střídavý proud o výkonu 7 kW, která umožňuje nabít baterii z 20 % na 100 % pomocí domácí zásuvky za méně než 11 hodin nebo za 4 hodiny pomocí 7kW wallboxu. Na přání je k dispozici stejnosměrná nabíječka o výkonu 30 kW, která umožňuje rychlé nabití z 20 % na 80 % za 45 minut.
Poprvé nabízí nový Spring, možnost obousměrného nabíjení Power to Object (standardní výbava pro výbavu Extreme), díky kterému lze vůz využít jako zdroj energie pro napájení elektrických spotřebičů. Speciální adaptér, který se zapojuje do nabíjecího konektoru vozu umístěného pod mřížkou chladiče, poskytuje tradiční domácí zásuvku.
Základní standardní výbava
V souladu s ostatními modely značky byla mezi verze Essential a Extreme přidána střední úroveň výbavy Expression.
Motor o výkonu 65 k/48 kW je nabízen u nového Springu Expression a Extreme, zatímco motor o výkonu 45 k/33 kW je k dispozici u výbav Essential a Expression.
Spring Essential : 7 „digitální přístrojová deska, výškově nastavitelný tříramenný volant, posilovač řízení, systém Media Control s USB zásuvkou, omezovač rychlosti, tempomat, ovládání rádia na volantu, dálkové centrální zamykání, elektrické ovládání předních oken, zadní parkovací senzory, 12V zásuvka…
Spring Expression : stejně jako Essential + manuální klimatizace, 15″ kola (motor 65 k)…
Spring Extreme : stejně jako Expression + měděné prvky obložení interiéru/exteriéru, elektricky ovládaná zrcátka a zadní okna, multimediální systém Media Nav Live(*) s 10″ centrální obrazovkou, 2 zásuvkami USB a bezdrátovým připojením pro Apple CarPlayTM a Android AutoTM, Power to Object, obousměrná nabíječka(*)…
Nová Dacia Spring je k dispozici také ve dvoumístné „firemní“ verzi (Spring Cargo) a ve verzi určené speciálně pro flotily sdílených vozů.
(*) podle země
Zdroj: Dacia, Renault Česká republika