Firemní elektromobily se nejčastěji jmenují Škoda a najedou do 150 km denně
Jedním z hlavních provozovatelů elektromobilů v republice jsou logicky firmy. Podle dostupných údajů jsou provozovateli 76,5% všech elektromobilů u nás registrovaných. Do své flotily je v letošním roce zařadilo 14% z firem, 42% z nich to zatím odmítá.
K nejoblíbenějším výrobcům automobilů patří v Česku dlouhodobě Škodovka. Totéž se dá říci i o elektromobilech. U více než poloviny firem, konkrétně 54 %, tato značka dominuje v elektrickém vozovém parku. Volkswagen je nejčastěji se vyskytující značkou u 18 % firem.Prakticky stejně je na tom Hyundai se 17 %. Tesla převažuje jen u 9 % firem. Je ale otázkou, jak se toto pořadí vyvine v situaci, kdy na náš trh vstupují čínské elektromobily, které nemají cenovou konkurenci.
Podle údajů z průzkumu*, provedeného mezi firmami, používajícími elektromobily vyplynulo, že u 38 % z nich jejich firemní elektromobily během dne průměrně najezdí mezi 50 a 150 kilometry. U 23 % firem je denní nájezd mezi 150 a 300 kilometry. 17 % firem pak uvádí, že denní nájezd jejich elektromobilů nepřesáhne 50 kilometrů na jedno vozidlo.
Průzkum* dále ukázal, že firmy nejčastěji, ve 37 %, dobíjejí své elektromobily pomocí vlastních nabíječek, a to takzvaných AC (na střídavý proud) s výkonem do 22 kW, které sice mají stabilní výkon, jsou i cenově dostupnější, zato nabíjí pomaleji.
29 % firem pak dobíjí elektromobily pomocí vlastních rychlých DC nabíječek (na stejnosměrný proud) s výkonem 50–149 kW, jen 16 % firem má k dispozici a využívá své vlastní ultrarychlé nabíječky s výkonem nad 150 kW.
16 % firem uvedlo, že pro potřeby dobíjení firemních elektroaut využívá veřejnou síť dobíjecích stanic a není výjimkou, že zaměstnanci dobíjejí i doma.
Podle statistiky Ministerstva průmyslu a obchodu bylo v České republice k 31. 7. 2023 evidováno celkem 2170 veřejných dobíjecích stanic, které nabízely 4051 bodů k dobíjení elektromobilů nebo plug-in hybridů. To představuje nárůst o bezmála 60 % oproti počtům dobíjecích stanic z konce loňského roku a 53% nárůst oproti počtu dobíjecích bodů. Počet samotných elektromobilů přitom přesáhl 16 tisíc vozů ze zhruna 6,2 milionu celkem registrovaných.
Díky téměř nejnižšímu zájmu o elektromobily v Evropě to znamená, že u nás se o jednu nabíječku dělí asi sedm a půl elektroauta, v Německu je to devatenáct.
* Průzkum na téma elektromobilita realizovala společnost Schneider Electric pomocí aplikace Instant Research agentury Ipsos. Sběr dat probíhal on-line v období 6. 9. až 8. 9. 2023 na celkem 821 respondentech. Dotazováni byli respondenti z řad firem s 50 a více zaměstnanci, kteří rozhodují nebo spolurozhodují o vozovém parku a jeho technickém vybavení.
Zdroj: Schneider Electric, redakčně upraveno