Hyundai chce dát šanci elektromobilům

Všechny automobilky, které chtějí přežít i v budoucnosti, o které někdo z nějakého důvodu rozhodl, že bude elektrická, reagují na toto rozhodnutí vývojem nových technologií. Tyto technologie mají za cíl vyrovnat se alespoň těmi nejdůležitějšími parametry dosavadním vozům, poháněným spalovacími motory a stát se jejich akceptovatelnou alternativou.

Hyundai Motor proto vyvinula svou první platformu určenou výhradně pro akumulátorové elektromobily. Platforma E-GMP (Electric – Global Modular Platform) slouží jako základ nové generace elektromobilů Hyundai napájených z akumulátorů. Společnost Hyundai chce představit v nadcházejících pěti letech minimálně 11 modelů, které se budou vyrábět výhradně s elektrickým pohonem napájeným z akumulátorů.

Hyundai při jejím vývoji nevycházel z dosavadních platforem pro vozidla poháněná spalovacími motory, ale zkonstruoval ji s ohledem na limity elektricky poháněných vozů s napájením z akumulátorů. Designéři automobilů mohou díky platformě E-GMP vytvářet elektromobily s různými systémy pohonu.

Hyundai již představil první sériově vyráběný model, zkonstruovaný na základě platformy E-GMP. IONIQ 5 je prvním elektromobilem v produktové řadě nové značky IONIQ.

Interiér

Elektromobily na základě platformy E-GMP jsou poháněny kompaktními elektromotory se sadami akumulátorů, takže nevyžadují rozměrné prostory nezbytné u vozidel se spalovacími motory a spojovacími hřídeli. Velký, plochý akumulátorový systém umožňuje dosáhnout zcela rovné podlahy, a zvětšuje tak prostornost interiéru elektromobilů bez kompromisů pro všestrannou využitelnost systémů pohonu.

Dlouhý rozvor a plochá podlaha ponechávají cestujícím více prostoru pro nohy, což zvyšuje pohodlí především při delších jízdách. Cestující navíc budou mít větší volnost pohybu uvnitř vozidla.

Flexibilní modulární platforma poskytne zákazníkům širší výběr koncepcí vozidel, protože může posloužit jako základ pro různé druhy modelů k rozmanitým účelům. Variabilní zóny, například boční prahy, zadní nosná část a podběhy kol, lze přizpůsobovat v souladu s charakteristikou vozidla. Díky tomu vznikne nová řada modelů.

Přestože je platforma E-GMP kompatibilní s pohonem zadních kol (RWD) i s pohonem všech kol (AWD), umožňuje plochou podlahu. Platforma E-GMP počítá s uložením elektromotoru na zadní nápravě u vozidel s pohonem zadních kol a s jednoduchým přidáním dalšího elektromotoru na přední nápravu u vozů s pohonem všech kol. Uživatelé mohou díky této konstrukci libovolně přepínat mezi jízdními režimy bez zmenšení prostornosti interiéru.

Objem motorového prostoru se zmenšil, protože místo spalovacího motoru a další výbavy je pod kapotou uložen menší elektromotor. Přední převis tak byl zkrácen, kapota se více svažuje a prvky klimatizačního, topného a ventilačního systému byly přemístěny do části prostoru dosud využitého spalovacím motorem.

Odolná struktura

Ocelový skelet byl optimalizován z hlediska pohlcování nárazové energie a jejího odvedení do dalších částí karoserie tak, aby byla zaručena bezpečnost cestujících i sady akumulátorů. Víceúrovňová struktura přední deformační zóny účinně pohlcuje nárazovou energii. Stejný účel plní zadní deformační zóna, která navazuje na zadní nárazník.

Průniku cizích těles do sady akumulátorů zabraňují horizontální ochranné panely vyrobené z ultravysokopevnostní oceli, které navíc zvyšují pevnost podlahy, což je další opatření chránící akumulátory v případě kolize. Protlačované hliníkové výztuhy ochranného rámu sady akumulátorů pohlcují nárazovou energii v případě boční kolize.

Středovou konzolu lze díky nepřítomným vyvýšením v podlaze posunovat mezi přední a zadní částí interiéru. Díky ploché podlaze je k dispozici dostatek prostoru pro posunutí konzoly dozadu až o 140 mm. Konzola nabízí cestujícím ve druhé řadě 15W bezdrátovourychlonabíječku telefonů a vstupy USB, a svou schopností podélného posouvání a rozšířenou funkčností nabízí větší praktičnost než statická odkládací schránka.

Přední sedadla modelu IONIQ 5 nabízejí díky ploché podlaze nové možnosti nastavení polohy. Sedadla vpředu jsou elektricky nastavitelná. Hyundai zmenšil tloušťku předních sedadel o 30 procent v porovnání s ostatními modely Hyundai, čímž vznikl ještě větší prostor pro nohy cestujících ve druhé řadě.

Netradiční odkládací prostory

Menší nároky na uložení motoru ponechávají v přední části vozidla dostatek místa pro další zavazadlový prostor. Zákazníci mají k dispozici další odkládací prostor pod víkem motoru v přední části vozu. Ten má objem až 57 litrů.

Dojezd

Elektromobily Hyundai, zkonstruované na základě platformy E-GMP, budou zákazníkům nabízet delší dojezd.  IONIQ poskytuje řidičům teoretický dojezd až 480 kilometrů podle metodiky WLTP. Nutno dodat, že hodnota dojezdu u elektromobilu mnohem víc závisí na vnějších podmínkách, například počasí a jízdním stylu, než u auta se spalovacím motorem. S tím, že reálný dojezd tak může klesnout i na polovinu, je potřeba, zejména v zimě počítat.

Doba dobíjení

Platforma by měla alespoň částečně řešit i jeden z velkých handicapů elektromobilů – dobu dobíjení. Podle velikosti akumulátorů ve voze může řidič v případě, že je v blízkosti některé z několika málo nabíječek o výkonu 350 kW s vysokorychlostním nabíjením s napětím 800 V, nabít baterie z 10 na 80 procent kapacity za 18 minut. To je významné zlepšení v porovnání s běžným 400V nabíjením, u něhož trvá doplnění stejného množství elektrické energie mezi 30 minutami a jednou hodinou. Dojezd vozu se tak zvýší podle kapacity baterie a jízdního stylu o 200 až 300 kilometrů.

Jízdní vlastnosti

Konstrukce platformy využívá velké hmotnosti baterií, dosahující několika stovek kilogramů, jejich umístěním mezi nápravami, ke snížení těžiště. Tím se zlepšuje chování a stabilita vozu v zatáčkách i při akceleraci. Vyváženější rozložení hmotnosti navíc optimalizuje ovladatelnost. Pětiprvková zadní náprava zachycuje podélné, příčné a vertikální síly, působící při jízdě na kola, a optimalizuje tím jízdní komfort i ovladatelnost. Jako součást ucelené konstrukce této zadní nápravy jsou do ní integrována ložiska a hnací hřídele přenášející výkon elektromotoru na kola. V porovnání s konstrukcí, která používá samostatně sestavu vlastní nápravy a díly pohonu, je integrovaná hnací náprava o 42 procent tužší a o 10 procent lehčí, což zlepšuje ovladatelnost a zvyšují úroveň jízdního komfortu.

Praktická údržba sady akumulátorů

E-GMP usnadňuje případné opravy akumulátorů standardizací akumulátorových článků a modulů do jednoho celku. Poškozené akumulátorové sady se již nemusejí kompletně vyměňovat – stačí oprava nebo výměna jednotlivých nefunkčních modulů, což zákazníkům snižuje náklady na opravy.

Nabíječka na kolech

Díky funkci V2L (Vehicle-to-Load) pro přenos elektrické energie z akumulátorů vozidla mohou všechny elektromobily na základě platformy E-GMP plnit také funkci zásobníku elektrické energie. Palubní nabíječky mohou nabíjet akumulátory externích zařízení a zajistit napájení pro různá přenosná zařízení od chytrých telefonů přes laptopy a elektrická jízdní kola až po kempingové vybavení. Řidiči navíc mohou ze svého vozu, například IONIQ 5, nabíjet i další přístroje a dokonce také jiné elektromobily.

Využití potenciálu platformy E-GMP

Platformu E-GMP má Hyundai v plánu využít v příštích pěti letech u celkem 23 elektromobilů s akumulátorovým napájením, včetně minimálně 11 modelů, které budou nabízeny výhradně s elektrickým pohonem. Mezi ně patří například modely IONIQ 5, 6 a 7. Společnost plánuje prodávat na celém světě do roku 2025 více než jeden milion akumulátorově napájených elektromobilů.

Spotřeba elektrické energie modelu IONIQ 5
  • baterie 58 kWh (19“ kola z lehké slitiny) s pohonem zadních kol v kWh/100 km: 16,7
  • baterie 58 kWh (19“ kola z lehké slitiny) s pohonem všech kol v kWh/100 km: 18,1
  • baterie 72,6 kWh (19“ kola z lehké slitiny) s pohonem zadních kol v kWh/100 km: 16,8
  • baterie 72,6 kWh (20“ kola z lehké slitiny) s pohonem zadních kol v kWh/100 km: 17,9
  • baterie 72,6 kWh (19“ kola z lehké slitiny) s pohonem všech kol v kWh/100 km: 17,7
  • baterie 72,6 kWh (20“ kola z lehké slitiny) s pohonem všech kol v kWh/100 km: 19,0

Zdroj: Hyundai Motor Czech

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

*

code