Nová Toyota Aygo X bude delší a hybridní

Kompaktní městský crossover Aygo X, který se vyrábí v kolínské fabrice Toyota Motor Manufacturing Czech, se stane prvním vyráběným hybridním vozem tohoto závodu.

Toyota Aygo X je crossover ve třídě minivozů. Je navržený a vyráběný v Evropě a od počátku se vyrábí kompletně v České republice. Od uvedení na evropské trhy v roce 2022 se prodalo více než 287 000 těchto vozů.

Díky hybridní technologii má nové Aygo X vyšší výkon a svižnější akceleraci při současném snížení spotřeby.

Exteriér

Nově jsou ztvárněny přední partie. K postoji vozu s opticky nízkým těžištěm přispívá nová kapota, nové světlomety a nová přední maska. Obuta jsou 17″ nebo 18″ kola z lehké slitiny (v závislosti na výbavě), která rámují černé lemy kolem podběhů kol. Zavírání kapoty se posunulo o něco více dopředu s ukazatele směru se přesunuly v souladu s dnešními trendy na zpětná zrcátka.

K zajíjmavému vzhledu vozu přispívá volitelné dvoubarevné lakování karoserie, kdy černá hladce přechází ze střechy přes záď dolů až k bočním prahům. Zajímavá je volba odstínu barevné škály karoserie. Ta se inspiruje barvami koření, zde v podobě palety zahrnující skořici, jasmín, estragon a levanduli. Nově se jako volitelný prvek pro vyšší výbavové linie nabízí exkluzivní stahovací plátěná střecha.

Zástavba komponent hybridního pohonu při zachování stejného rozvoru 2 430 mm a stejného objemu zavazadelníku jako u předchůdce si vyžádala konstrukční změny v uspořádání. Jde o první model od Toyoty, kde jsou dva bloky bateriových článků umístěny vedle sebe napříč celou šířkou podlahy v podélném uspořádání pod zadními sedadly. Jiné hybridní Toyoty používají paralelní uspořádání, které vyžaduje více prostoru v podélném směru. Díky tomuto využití prostoru bylo možné přesunout pomocnou baterii pod zavazadelník, aniž by se zmenšil jeho objem. K umístění většího hybridního pohonu ale bylo nezbytné protáhnout přední převis o 76 mm.

Interiér

Nové Aygo X přes své kompaktní vnější rozměry využívá co nejvíc vnitřní prostor díky vysoké poloze za volantem. Pohodlně se zde usadí čtveřice cestujících a díky zavazadelníku o objemu 231 litrů je zde dost místa pro přepravu každodenních nezbytností i větších zavazadel.

Nový je 7″ digitální přístrojový štít a ovládací panel topení. Standardem všech výbav je elektronická parkovací brzda, stejně jako dva nabíjecí porty typu USB-C. U vyšších výbavových linií je dále k dispozici nová bezdrátová nabíječka pro chytré telefony, digitální klíč, elektrické sklápění zrcátek a technologie nanoeX pro zlepšení kvality vzduchu.

Aygo X díky lepší akustické izolaci přináší celé posádce tišší a klidnější prostředí. Ke klidné jízdě přispívá izolační hmota v palubní desce, akustická izolace kapoty a kryt pod motorem v kombinaci s modernizovanou výfukovou soustavou a tlumičem. U vyšších výbav je jízda ještě klidnější díky dalším opatřením ke snížení hladiny hluku, jako jsou např. silnější skla oken nebo dodatečné prvky odhlučnění v rámci celé karoserie.

Jízdní asistenti

Aygo X využívá komplexní paket bezpečnostních a asistenčních systémů s využitím technologií Toyota Safety Sense. Je to např. vylepšený předkolizní bezpečnostní systém, asistent pro udržení uprostřed jízdního pruhu a systém rozpoznávání dopravních značek, jakož i nový systém nouzového zastavení a proaktivní asistent řízení. Poprvé v modelové řadě Aygo X je systém Toyota Safety Sense postaven na bezdrátových aktualizacích.

Pohon

 Nové Aygo X je prvním modelem s full hybridním pohonem ve třídě minivozů (automobilovém segmentu A). Nová pohonná jednotka, která je dnes k dispozici v modelech Yaris a Yaris Cross, plně nahradí dosud používaný benzínový motor 1,0 litru. Celkový maximální výkon systému se ve srovnání s předchozím konvenčním pohonem zvýšil o 44 koní na současných 116 k*.

Jízdní vlastnosti

Aygo X se díky podvozkové platformě GA-B (součást modulární architektury TNGA – Toyota New Global Architecture) a specifické zástavbě hybridní baterie, která stojí za nízkým těžištěm a vysokou tuhostí karoserie, chlubí skvělou ovladatelností v rušných městských ulicích. Poloměr otáčení 4,7 metru je ideální pro sebejisté manévrování ve stísněných prostorech.

Aygo X GR SPORT

Verzi GR SPORT, která se svým názvem i provedením inspirovala závodním týmem TOYOTA GAZOO Racing, vítězem mnoha světových šampionátů, poznáme především podle dvoubarevného lakování v oranžovém odstínu v kombinaci s výraznou černou kapotou.

Přední maska Toyoty Aygo X získala výraznou mřížku se vzorem „G“, známou z ostatních modelů řady GR, jakož i kola GR SPORT z lehké slitiny. Ke sportovní atmosféře v interiéru přispívají černé a šedé akcenty, resp. vyšívaná loga GR.

Aygo X GR SPORT má speciálně odladěné tlumiče a vinuté pružiny pro lepší ovladatelnost a minimalizaci náklonů karoserie. Ostřejší odezvu dále poskytuje odladěný elektrický posilovač řízení.

Nové Aygo X se na evropských trzích začne prodávat koncem roku 2025.

 

* Předběžné údaje, podléhají konečné homologaci.

** Podle údajů JATO o kombinovaných emisích CO₂ dle WLTP, květen 2025

*** Podle metodiky hmotnostní bilance – tj. není zaručeno, že skutečně fyzicky obsahuje složky rostlinného původu.

 

Zdroj: TOYOTA CENTRAL EUROPE – CZECH

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

*

code