Polovina řidičů nerada jezdí potmě. Ford hledá způsob, jak jim to usnadnit

Pro někoho je jízda v noci, kdy podle kuželů světlometů vidíte i v nepřehledné zatáčcce, jestli někdo jede proti vám a silnice jsou prakticky prázdné pohodlnější a obzvlášť na delších cestách jí dávají přednost. Pro jiné, a není jich málo, může být naopak jízda v noci, zejména na neznámé silnici s mnoha zatáčkami, stresující. Řada lidí kvůli tomu dokonce i jízdu v noci vynechává. Je to všeobecně známý problém a snaží se jej řešit všechny automobilky.

Každá zkouší různá řešení. Ford například již dříve přišel s nastavováním světelného paprsku podle dopravního značení. Výsledkem je lepší nasvícení prostoru před vozem, zejména na křižovatkách.

Dalším, nyní testovaným řešením, je technologie, která využívá GPS údaje a ukazuje vozu cestu na základě údajů o poloze v reálném čase. Inteligentní prediktivní světlomety tak svítí do blížících se zatáček ještě předtím, než si jich všimne řidič. Rychle a efektivně tak odhalí potenciální nebezpečí nebo ostatní účastníky provozu.

Jak to funguje

K přesné identifikaci blížících se zatáček využívají pokročilé světlomety polohové údaje GPS a vysoce přesné údaje o geometrii vozovky. Algoritmus počítá trajektorii i rychlost vozu a upravuje směr světelného kuželu tak, aby optimálně nasvítil zatáčky a křižovatky.

Na úsecích, kde nejsou údaje o poloze k dispozici, využívá systém k inteligentnímu osvětlení vozovky stávajících technických řešení adaptivního osvětlení na bázi kamery a údajů o natočení volantu.

Při vývoji technici z evropského výzkumného a vývojového střediska Fordu využívali digitální simulace, které ve virtuálním prostředí napodobují reálný svět. Simulátor přesně vypočítá dopady a odrazy světla ve skutečném světě, což technikům pomáhá optimalizovat technologii pro potřeby řidičů.

 

Díky technologii prediktivního osvětlení by jízda za tmy mohla v budoucnu spočívat jednoduše v tom, že pojedete tam, kam svítí vaše světlomety. Systém na bázi mapových a polohových údajů tak může být řešením toho, aby jízda v noci nebyla o nic složitější a více stresující než ve dne.

 

Zdroj: Ford Czech Republic

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

*

code