Renault Rafale. Letadlo na kolech

Tvůrci nového modelu Renault Rafale uvádí, že k designu nové vlajkové lodi značky je inspirovala letecká technologie. Jejich snahou bylo vytvořit vůz, jehož silueta bude připomínat subtilní, oblý tvar trupu letadla. Tuto svou představu zhmotnili do karoserie typu sportback, typické pro SUV kupé se sportovními tvary.

Nejvýkonnější provedení modelu v segmentu D je Renault Rafale E-Tech 4×4 s výkonem 300 koní. Jde o plug-in hybridní motorizaci, nabízející podle potřeby jak spalovací, tak i elektrický pohon. Tato kombinace umožňuje vozu dojezd až 1 000 km (WLTP*). Elektromotor na zadní nápravě dává modelu trvale aktivní pohon všech kol.

Výbava Atelier Alpine je propojení značek Alpine a Renault

Kromě výbavy Esprit Alpine, která je společná i pro motorizaci E-Tech full hybrid 200 k, je Rafale E-Tech 4×4 300 k nabízen v nové výbavové variantě Atelier Alpine.

Rafale E-Tech 4×4 300 k ve verzi Atelier Alpine se odlišuje od zbytku nabídky exkluzivní barvou karoserie Bleu Sommet Satin, plovoucím spoilerem v barvě černá Etoilé a speciálními 21palcovými disky kol Chicane obutými do pneumatik Continental (20palcová kola pro výbavový stupeň Esprit Alpine).

Jako sportovní poklona značce Alpine je interiér vozů Rafale E-Tech 4×4 Esprit Alpine a Atelier Alpine s výkonem 300 k vybaven koberečky v ikonické modré barvě loga šípu A.

Podvozek verze Atelier Alpine byl optimalizován více než desítkou specializovaných inženýrů Alpine s cílem:

  • vývoj specifických dílů: tlumiče, pružiny, dorazy, přední a zadní stabilizátory a 21palcová
  • technický vývoj adaptivních tlumičů (aktivní odpružení s prediktivní kamerou).
  • vývoj specifických režimů systému Agility Control (viz zvláštní odstavec na 5).
  • kalibrace řídicích jednotek ovládajících brzdění, rekuperaci brzdné síly, kontrolu stability a trajektorie a posilovač řízení.
  • odborná podpora pro spojení hnacího ústrojí s podvozkem a sportovních pneumatik Continental
Pohonná jednotka

Pohonná jednotka Rafale E-Tech 4×4 s výkonem 300 k byla navržena na technickém základě hybridní pohonné jednotky E-Tech full hybrid s výkonem 200 k, doplněná o elektromotor na zadní nápravě a trakční baterii s kapacitou 22 kWh. Díky tomu má Rafale 100% elektrický dojezd až 100 km (WLTP*).

Kombinace spalovacího motoru, tří elektromotorů a akumulátoru, spravovaná technologií E-Tech, nabízí výkon až 300 k. Kombinovaná spotřeba paliva podle WLTP je stanovena na 0,7 l/100 km a díky účinnosti spalovacího motoru a vysoké kapacitě baterie zůstává na hodnotě 5,8 l/100 km při vybití baterie (čeká se na certifikaci WLTP).

Plug-in hybridní motorizace

Pod kapotou je tříválcový benzinový motor o objemu 1,2 litru s novým turbodmychadlem, díky němuž se jeho výkon zvýšil na 110 kW nebo 150 k (oproti 96 kW nebo 130 k u verze E-Tech 200 k) a točivý moment na 230 Nm (oproti 205 Nm). Těmto změnám je přizpůsobena i multimódová bezespojková převodovka.

K tomuto spalovacímu motoru jsou připojeny tři elektromotory (2 hlavní a 1 vedlejší) s kombinovaným maximálním výkonem 300 k:

  • hlavní elektromotor na přední nápravě o výkonu 50 kW (70 k) a točivém momentu 205
  • druhý hlavní elektromotor trvale připojený k zadní nápravě s výkonem 100 kW (136 k) a točivým momentem 195 Nm.
  • sekundární elektromotor HSG (vysokonapěťový starter generator) o výkonu 25 kW (34 k) a točivém momentu 50 Nm.

Při dynamické jízdě kombinace motorů naplno využívá svůj potenciál a dosahuje následujících výkonových hodnot:

  • z 0 na 100 km/h za 6,4 s (oproti 8,9 s u motorizace E-Tech full hybrid 200 k).
  • z 80 na 120 km/h za 4,0 sekundy (oproti 5,6 sekundy u motorizace E-Tech full hybrid 200 k).
  • 1 000 metrů z místa za 26,9 sekundy

Elektrický pohon zajišťují dva hlavní motory poháněné lithium-iontovou baterií s kapacitou 22 kWh/400 V. Sekundární elektromotor HSG (High-voltage Starter Generator) spouští spalovací motor, zajišťuje řazení automatické multimódové převodovky a pomáhá dobíjet baterii.

Pokud to úroveň nabití akumulátoru umožňuje, je v režimech Comfort a Eco standardně aktivována 100% elektrická jízda, která je udržována podle požadavků řidiče. Lze jej také „vynutit“ volbou režimu „Electric“ pomocí tlačítka EV MODE na středové loketní opěrce. Tato volba plně elektrického pohonu je zachována při požadavcích na výkon až 160 k a maximální rychlost 135 km/h.

Tlačítko EV MODE slouží k aktivaci jednoho ze 3 následujících režimů:

  • hybridní (aktivováno ve výchozím nastavení)
  • elektrický aktivuje „nucenou“ jízdu ve 100% elektrickém režimu
  • E-save, který využívá spalovací motor od počátku jízdy k nabíjení baterie až do výše 25 %, například pro přípravu na příjezd do městské oblasti.

V každodenním provozu se Renault Rafale E-Tech 4×4 300 k chová jako 100% elektromobil.

Pohon jednotlivých náprav je automaticky řízen systémem E-Tech v závislosti na jízdních podmínkách a jízdním režimu zvoleném prostřednictvím nastavení MULTI-SENSE. Rozdělení točivého momentu se může okamžitě měnit od 100 % na předních kolech (pohon předních kol) až po 100 % na zadních kolech (pohon zadních kol). Obecně platí, že do rychlosti 70 km/h se upřednostňuje pohon předních kol, nad touto rychlostí pohon zadních kol.

Hybridní prediktivní jízda

Tato funkce maximalizuje využití elektrické energie během jízdy. Data z připojených map Google, jako je topografie silnice v následujících sedmi kilometrech (nebo nejpravděpodobnější trasa, pokud není zaznamenán žádný cíl), poskytují systému managementu baterie předběžné informace, aby byla energie elektromotoru využívána co nejvíce.

K dispozici je zpráva o jízdě v podobě histogramu s podrobnými údaji o spotřebě a ujeté vzdálenosti ve 100% elektrickém režimu.

Při maximálním nabíjecím výkonu, tj. 7,4 kW (32 A), trvá úplné dobití akumulátoru:

–     2h10 z 0 na 80 %.

–     2h55 z 0 až 100 %

Rekuperační brzdění je nastavitelné prostřednictvím pádel na volantu.

Podvozek

První aktivní odpružení Renault

Rafale E-Tech 4×4 300 k ve verzi Atelier Alpine se od verze Esprit Alpine liší inteligentním systémem adaptivního odpružení využívající kameru umístěnou v horní části čelního skla. Tento systém se nazývá Active Suspension with Predictive Camera (aktivní odpružení s prediktivní kamerou) a bere v úvahu rychlost a činnost řidiče, aby mohl neustále přizpůsobovat tlumení blížícím se překážkám, jako jsou rychlostní retardéry nebo špatný povrch vozovky.

Na multimediální obrazovce se nachází nabídka „Chassis Control“, specifická pro Rafale Atelier Alpine, která umožňuje řidiči nastavit parametry systému 4Control advanced, pravidla tlumení a úhly natočení zadních kol v následujících třech stupních:

  • Comfort, ideální pro každodenní cesty, zejména ve městě.
  • Dynamic pro kompromis mezi agilitou a dobrou úrovní
  • Sport pro vynikající jízdní vlastnosti a potěšení z jízdy.

Tato nastavení systému Agility Control jsou dostupná ve všech jízdních režimech (Eco, Comfort, Sport a Perso).

Rafale E-Tech 4×4 300 k bude k dispozici ve dvou verzích, Esprit Alpine a Atelier Alpine, do prodeje se dostane na podzim 2024.

Zdroj: Renault Česká republika

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

*

code