Toyota C-HR v nové generaci opět překvapila

Toyota C-HR zaujala svým vzhledem již při svém uvedení na trh v roce 2016. Jeho tvary se odlišovaly od všeho, co jsme potkávali na silnicích. Přes polovinu zákazníků uvedlo, že faktorem rozhodujícím o koupi vozu bylo jeho stylistické ztvárnění. Toyota C-HR se postupně stala nejúspěšnějším modelem Toyoty v získávání zákazníků přecházejících od jiných značek. Samozřejmě prošla i naším testem a na našich stránkách najdete i její galerii.

Exteriér

Nová Toyota C-HR zachovává avantgardní vzhled, přidává vyspělé technologie a nabídku elektrifikovaných hybridních a plug-in hybridních pohonů s vyšším výkonem. Nový model byl navržen v Evropě se zohledněním potřeb evropských zákazníků a rovněž se vyrábí výlučně v Evropě, včetně montáže vysokonapěťových baterií.

Design nové Toyoty C-HR se drží stylistického ztvárnění koncepčního modelu C-HR Prologue Concept, který značka představila koncem roku 2022. Nový model tvary původní Toyoty C-HR ještě vyostřuje do podoby profilu „super-kupé“. Tvarování přídě reprezentuje novou tvář vozů od Toyoty, kterou známe již z čistě elektrického modelu Toyota bZ4X a nové Toyoty Prius. Na bocích vozidla vynikají zapuštěné kliky dveří – v rámci Toyoty použité vůbec poprvé.

Kompaktní vzhled podporují krátké převisy a velká kola o průměru až 20″. K dispozici bude nové provedení dvoubarevného lakování, kdy se kontrastní černý lak střechy protáhne dolů až k zadnímu nárazníku a tříčtvrtečnímu panelu na zádi. Snahou návrhářů bylo vytvořit hladký vzhled s těsněji sevřenými křivkami a dokonalým začleněním různých prvků včetně kamer, radaru a ostřikovačů světlometů v souladu s koncepcí „skrytých technologií“.

Výsledkem intenzivní spolupráce návrhářů se specialisty na aerodynamiku je exteriér, který je od pohledu působivý a zároveň aerodynamický. Jedná se např. o optimální proudění vzduchu přes karoserii a kolem vozidla, k čemuž napomáhá přesné vyprofilování předního nárazníku a provedení zadního střešního spoileru. Nárazníky jsou vyrobeny z nového plastového materiálu, který se barví ještě ve formě.

Interiér

Veškeré ovládací prvky jsou soustředěny v zóně řidiče. Toyota C-HR používá nový plně digitální přístrojový štít o úhlopříčce 12,3″ (v závislosti na výbavové linii). Ke snadné čitelnosti přispívá ostrá grafika a přehledné rozdělení informací do různých zón. Zobrazení na displeji je možné upravovat podle upřednostňovaného obsahu nebo druhu aktuální trasy, například s prioritou informací o aktivní funkci ADAS po najetí na dálnici.

K dispozici jsou tři přednastavená uspořádání, která je možno dále upravovat pomocí spínačů na volantu. Ke kvalitě zobrazování a snadnému používání přispívá konzistentní používání barev a typů písma v rámci přístrojového štítu a displeje multimediální soustavy.

Pro Toyotu C-HR bude od roku 2024 k dispozici systém digitálního klíče, kdy k otevření a spuštění vozidla bude uživateli stačit, aby měl u sebe svůj telefon.

 Systém difuzního osvětlení v kabině Toyoty C-HR zahrnuje širokou škálu barevných odstínů – celkem až 64 – a zavádí možnost přímého a nepřímého osvětlení interiéru k navození požadované atmosféry v kabině (chladnější nebo vřelejší), resp. podle denní doby. V nabídce je i program 24 barevných odstínů, které se každou hodinu mění, a postupují tak od zářivých ranních tónů až po uvolněné odstíny ve večerních hodinách. Systém osvětlení kromě toho přispívá k vyšší bezpečnosti.

Zvukové a vizuální výstrahy asistenta pro bezpečné opuštění vozidla jsou zdůrazněny přepnutím vnitřního osvětlení na červenou jako varování před otevřením dveří, hrozí-li riziko střetu s vozidlem nebo cyklistou přijíždějícím zezadu. Toyota C-HR je prvním modelem značky Toyota, který bude tímto rozšířením systému difuzního osvětlení disponovat.

Pevné panoramatické střešní okno je opatřeno povrchovou vrstvou na ochranu před přehříváním, která odráží infračervené záření a potlačuje zářivé teplo za slunečných dnů, ale současně pomáhá udržovat teplo v kabině za chladného počasí. Díky tomu není zapotřebí klasická sluneční clona, čímž se ušetřilo 5 kg hmotnosti a zároveň o 3 cm zvětšil prostor pro hlavu. Kromě toho není tolik zapotřebí využívat klimatizaci k udržování komfortní teploty v kabině.

Pro novou Toyotu C-HR bude k dispozici multimediální paket Toyota Smart Connect včetně 8″ nebo 12,3″ dotykového displeje (v závislosti na stupni výbavy), palubního hlasového agenta a bezdrátového připojování chytrých telefonů prostřednictvím Apple CarPlay nebo Android Auto. Systém bude zobrazovat informace o dojezdu na elektřinu a poloze nabíjecích stanic v okolí (v rámci funkce zobrazování bodů zájmu).

Majitel dále bude moci používat mobilní aplikaci MyT k dálkovému ovládání funkcí vozidla včetně klimatizace pro vyhřátí nebo vychlazení kabiny ještě před vyjetím. O vysoké úrovni inovací zcela nové Toyoty C-HR svědčí i funkce automatického parkování, která je v dané třídě jedinečná. K dispozici bude i příslušná aplikace umožňující úplné zaparkování vozidla na dálku, kdy řidič zůstává vně vozu, a může jej tak ještě přesněji navést na úzké parkovací místo.

Toyota navrhla uživatelské prostředí, propojený palubní ekosystém, v němž je možné používat aplikace z mobilního telefonu a ovládat nejrůznější funkce pomocí dotykového displeje nebo hlasových příkazů. Cílem návrhářů bylo vytvořit srozumitelné, intuitivní a přizpůsobené rozhraní, které předvídá uživatelovy potřeby.

Když se řidič blíží ke svému vozidlu, automaticky se aktivuje uvítací scénář se zapnutím vnějšího osvětlení – včetně nového světelného podpisu Toyota C-HR na výklopné zádi. Dále se automaticky použijí osobní přednastavení řidiče (podle výbavy) pro polohu sedadla, digitální přístrojový štít, head-up displej a obrazovku multimédií.

Bezpečnostní a asistenční systémy

Systém aktivní bezpečnosti a funkcí na podporu řízení Toyota Safety Sense chrání před riziky nejčastějších dopravních nehod a potlačuje únavu řidiče za volantem. Veškeré budoucí verze systému bude možné zprostředkovat formou dálkových on-line aktualizací, tedy bez nutnosti návštěvy servisu.

Ke klíčovým novinkám patří nová funkce potlačování akcelerace, která omezuje riziko sešlápnutí akceleračního pedálu, pokud by vpředu ve směru jízdy stálo jiné vozidlo.

Novinkou je i proaktivní asistent řidiče (PDA), jenž za nízkých rychlostí zajišťuje hladké zpomalování v situacích, kdy řidič uvolní plynový pedál při dojíždění pomalejšího vozidla nebo v nájezdu do zatáčky.

Dále je zde asistent řízení, který rozpozná zatáčku ve směru jízdy a upravuje odpor řízení tak, aby řidič intuitivně natáčel volant ve správném úhlu k hladkému a stabilnímu projetí zatáčky.

Na přání bude k dispozici i paket vyspělých bezpečnostních systémů, jenž bude zahrnovat např. asistenta pro změnu jízdního pruhu s upozorňováním na křižující objekty před vozidlem, systém monitorování řidiče (na podporu fungování EDSS), automatické přepínání dálkových světel s ovládáním pomocí kamery k vykrývání paprsků světla. V závislosti na místních dopravních předpisech bude k dispozici i funkce hands-free řízení k automatickému následování vozidla vpředu při jízdě v dopravních kolonách.

Pohon

Nová Toyota C-HR bude uvedena na trh se čtyřmi různými elektrifikovanými pohony. Nabídka pohonů zahrnuje hybridní elektrická ústrojí 1,8 a 2,0 litru (HEV), jakož i plug-in hybridní elektrický model 2,0 litru (PHEV), nesoucí označení Hybrid 140, Hybrid 200, resp. Plug-in Hybrid 220. Provedení Hybrid 200 bude navíc k dispozici s inteligentním pohonem všech kol (AWD-i).

Hybridní systém má komplexně přepracované klíčové součásti. Nová je převodovka a jednotka řízení energie. Dále je použita výkonnější vysokonapěťová baterie.

Pohon Hybrid 140, který se používá i v nové modelové řadě Corolla, je zaměřen především na hospodárnost provozu, přesto dokáže nabídnout výrazně vyšší výkon než dosavadní Toyota C-HR s hybridním pohonem 1,8 litru. Ještě silnější variantou je Hybrid 200 s vyšším výkonem a nízkou spotřebou.

Provedení Plug-in Hybrid 220 – s nejlepším systémem v dané třídě – zaujme svým dvojím charakterem: poskytuje čistě elektrickou jízdu v rámci každodenního provozu, jakož i hospodárný hybridní elektrický pohon na delších trasách.

Systém eliminuje stres při cestování díky schopnosti čistě elektrické jízdy při zachování velmi konkurenceschopného dojezdu, navíc s funkcí pro intenzivnější rekuperaci (Regeneration Boost) – kdy vůz reaguje podobně, jako by byl ovládán jediným pedálem – zde se třemi úrovněmi nastavení pro různorodé požadavky městské dopravy.

Systém dále automaticky upravuje jízdní režim s ohledem na optimální spotřebu energie, kdy sleduje možnosti dobíjení energie podle profilu trasy na základě údajů palubní navigace. Toyota C-HR PHEV s novou funkcí sledování vymezené oblasti dokáže automaticky přepnout do režimu EV poté, co vůz vjede do nízkoemisní zóny (LEZ); zároveň optimalizuje spotřebu energie z baterie v rámci celé trasy (za podmínky používání navigace a dostatečného nabití baterie).

Pohon všech kol AWD-i pro verzi Hybrid 200 přidává lepší záběrové schopnosti a stabilitu při rozjezdech, v zatáčkách nebo na kluzkých površích, kdy přichází ke slovu kompaktní elektromotor/generátor s vysokým točivým momentem, zabudovaný do zadní nápravy vozu. Uvedený systém se zapojuje v širokém rozsahu rychlostí vozidla a za nejrůznějších provozních podmínek.

Jízdní vlastnosti

Nové pohony byly nastaveny tak, aby zajistily plynulé zrychlování a ovladatelnost včetně lepšího sladění odezvy vozidla na pokyny od akceleračního pedálu ve prospěch jistoty za volantem. Změny zahrnují i systém odpružení vozu, brzd a řízení s cílem co nejlépe vyvážit postavení vozidla, jízdní pohodlí a odezvu.

V rámci vývoje prodělalo C-HR detailní testování v rukách týmu jezdeckých mistrů Toyota, a to na vozovkách evropského testovacího centra Toyoty i na všech druzích cest za různých klimatických podmínek po celém kontinentě, aby vůz nabídl co nejlepší jízdní vlastnosti.

Speciální provedení

Nová Toyota C-HR bude uvedena ve dvou speciálních provedeních Premiere Edition, která představí nejvyšší úroveň výbavy.

Verze GR SPORT Premiere Edition používá prvky GR včetně masky chladiče s markantním motivem „G“, nově tvarovaných 20″ litých kol, označení GR, dekorů v provedení „černá kapalina“ na středovém panelu a sportovních předních sedadel s reliéfním logem GR na hlavových opěrkách. Charakteristickým odstínem této verze je stříbrná Ultimate v novém dvoubarevném provedení, kde je kontrastní černá protažena z oblasti střechy napříč celou zádí vozu; k dispozici budou i další barevná provedení. Seznam výbavy zahrnuje head-up displej a prémiový systém ozvučení JBL.

Verzi Executive Premiere Edition poznáme podle charakteristického dvoubarevného lakování Sulphur – k dispozici budou i další barevná provedení. V kabině zaujmou sedadla čalouněná perforovanou kůží s kontrastním prošíváním v barvě Žlutá citrínová, head-up displej a panoramatické střešní okno.

Novou Toyotu C-HR bude možné v návaznosti na dnešní světovou premiéru tohoto modelu objednávat online od 17.7.2023.

Poznámka: Veškerá data týkající se výkonu zcela nové Toyoty C-HR jsou předmětem konečné homologace. Finální hodnoty budou potvrzeny později ve fázi uvádění produktu na trh.

 

Zdroj: Toyota, TOYOTA CENTRAL EUROPE-CZECH

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

*

code