V období pandemie může místo vás vydělávat vaše auto
V dnešní situaci, kdy mnoho z nás přišlo o zdroj příjmů a hledá, čím zaplatit složenky, může být inspirací a pomocí i služba, umožńující pronajímat vlastní auto. Za loňský rok vzrostl zájem o služby, nabízející možnost vydělávat na pronájmu vlastního auta, nebo si auto naopak v případě potřeby půjčit, např. HoppyGo. Průměrná délka zápůjčky se prodloužila na 4,2 dne a počet uživatelů přesáhl hranici 100 tisíc. Rekordní výdělky zaznamenali pronajímatelé aut, kteří si mezi sebou rozdělili přes 15 milionů korun. Nejvyšší poptávka byla po vozech střední a vyšší střední třídy. Zásadní boom zažily také minivany a obytné vozy.
Nejoblíbenějšími značkami byly tradičně ŠKODA, Volkswagen a Ford. Na první příčky se dostaly modely ŠKODA FABIA, ŠKODA OCTAVIA. Dodávky s obytnými vozy reprezentoval nejžádanější model Ford Transit. Největší zastoupení má v rámci vozového parku karoserie typu kombi (21 %). Následuje sedan (18 %) a hatchback (17 %). Zajímavý je podíl vozů s alternativním pohonem. Ten dosáhl 10 % (CNG, LPG, HEV, PHEV, EV). Rok 2020 přinesl také velký nárůst čistě elektrických vozidel, díky kterému mohou uživatelé vybírat z 25 elektromobilů.
Sdílená mobilita také rozšířila možnosti cestování na dovolenou, kterou většina Čechů strávila v tuzemsku. Uživatelé si v souhrnu vypůjčili auto na více než 38 tisíc dní (104 let), což je ve srovnání s rokem 2019 více než 80% nárůst. Vzhledem k velkému zájmu o využití sdílené mobility vzrostl o 52 % také počet registrovaných uživatelů na celkových 106 619. Služba přitom není doménou pouze Prahy a dalších velkých měst. Díky dynamickému růstu dnes nabízí automobily v 70 ze 76 okresů České republiky, tedy ve více než 240 českých obcích a městech.
Pro uživatele byl v roce 2020 důležitý především komfort, finanční dostupnost a flexibilita, což dokládají také data z průzkumu IPSOS 2020. Podle něj uživatelé nejčastěji oceňují jednoduchost zápůjčky, nízkou cenu za pronájem vozu a volbu auta podle konkrétních potřeb a situací. „Koncept peer-to-peer carsharingu je přelomový už tím, jak řeší otázku nutnosti vlastnění auta. To už dnes nemá natolik důležitý společenský status, jako tomu bylo v minulosti. Od vlastnictví rovněž často odrazují neustále rostoucí ceny nových vozů, náklady na provoz i pravidelný servis. V rámci P2P carsharingu si uživatel zvolí přesně takový vůz, který zrovna v danou situaci potřebuje, a platí za něj pouze ve chvíli, kdy auto využívá. Bariéry spjaté se sdílením aut tak vzhledem k převažujícím výhodám pomalu mizí a velice pozitivní je také rostoucí důvěra mezi pronajímateli vozů a uživateli. Ta se projevuje např. možností vycestovat s více jak 80 % všech vozů do zahraničí nebo i ochotou pronajímatelů vůz přistavit až ke dveřím zájemce,“ říká Robin Švaříček, CEO HoppyGo.
Na platformě pro sdílení aut HoppyGo patří mezi inovační projekty mobility ŠKODA AUTO DigiLab. Aktivně pronajímá auta 1 400 majitelů – celkový vozový park nabízí přes 2 300 vozidel a více než 300 modelů vozů nejrůznějších značek.
Kapacita není omezena. Zapojit se může každý, kdo své vozidlo nepoužívá každý den a chce si přivydělat. Nejedná se přitom o nízké částky. Nejúspěšnější pronajímatelé si za rok přijdou na stovky tisíc korun. Není potřeba podepisovat žádné dlouhé smlouvy. Stačí rychlá registrace se snadným ověřením dokladů.
Zdroj: HoppyGo