Přezouvání na letní pneumatiky se blíží. Proč to udělat a nejezdit na zimních?
Za pár dní je tady změna času ze zimního na letní, a to znamená pro motoristy jediné: Přezutí zimních pneumatik za letní. Mnozí řidiči však na výměnu zbytečně spěchají a pak jsou překvapeni, když se objeví ranní mrazíky a auto najednou nedrží stopu, jak by mělo.
Zimní pneumatiky ztrácí své kladné vlastnosti až při 7°C. Je proto třeba vyčkat, až bude tato teplota stabilní i přes noc a pak je teprve bezpečné a rozumné pneumatiky vyměnit. Například během příštího týdne má mrznout a sněžit i přes den a i když už nebudou zimní pneumatiky povinné, z bezpečnostních důvodů je lepší si je ještě na autě ponechat. Jistým trumfem v ruce je pak to, že přezutí ze zimních na letní (na rozdíl od opačného modelu) není povinné, takže pokud pár dní počkáme, vůbec nic se nestane.
Poškozujete si geometrii
A proč vlastně přezouvat? Zimní pneumatiky mají lepší záběr a přilnavost za nižších teplot. Je to díky použité měkčí směsi gumy. Ta se ale během vyšších teplot začíná výrazněji vydrolovat. Navíc zimní pneu mají díky hlubšímu a obecně mohutnějšímu dezénu menší styčnou plochu s vozovkou, a tím pádem vozidlo na suchém a teplém povrchu hůře brzdí a obecně hůř drží.
Zimní pneumatiky jsou též o dost hlučnější kvůli členitějšímu povrchu běhounu. Se členitostí je spojena i vyšší spotřeba a to i o 10%. U některých typů zimních pneumatik, většinou určených pro starší vozidla, může dojít dokonce i k výraznému poškození geometrie vozidla. Neničíte si tak jen kvalitní zimní gumy, ale i auto. Kdo by měl náladu stále jezdit do servisu a nechávat si seřizovat geometrii?
Zvládnete to i sami
Jak na výměnu? Nejjednodušší je mít uskladněné již obutá letní kola (na ráfcích) někde v garáži, ve sklepě, anebo v komoře a jen je během odpoledne vyměnit. Toto zvládne člověk sám, pokud má hever. Ne každý má však skladovací kapacity a od toho zde je možnost nechat pneumatiky přezout v pneuservisu. Většina servisů vám pneumatiky nejen přezuje, ale ještě kola vyváží a případně i lehce poladí geometrii. Navíc je možné za poplatek využít i úschovy zimních pneumatik do podzimního přezouvání.
Možnosti tedy existují a určitě si z nich vybere každý. V případě, že se rozhodnete pro přezouvání v servisu je tedy jen zapotřebí počítat také s tím, že si to pěkně zaplatíte. Částky ale nejsou zas nějak astronomické. Odvíjí se od velikosti kol a vyjde na cca tisíc korun.
Zdroj foto: Image by senivpetro on Freepik